21 juni 2017

Inspiratiedag Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Aanmelden voor de Inspiratiedag GR18 is niet meer mogelijk!

Een goed begin is het halve werk! En bij iets belangrijks zoals het winnen van de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018 is het maar wat zinvol om goed beslagen ten ijs te komen. Daarom organiseert het CDA Limburg op zaterdag 1 juli voor al haar leden de Inspiratiedag Gemeenteraadsverkiezingen 2018. Deze bijeenkomst vindt plaats bij Het College Weert, Parklaan 1A te Weert.

We beginnen de inspiratiedag met een presentatie van Hans Janssens, landelijk campagneleider en hoofd communicatie van het CDA. Aansluitend volgen er twee workshoprondes over thema’s die in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen erg praktisch zullen zijn. Het programma ziet er als volgt uit:

10:30 uur: Inloop en inschrijving workshops
11:00 uur: Opening en presentatie Hans Janssens
11:30 uur: Workshop ronde 1
12:30 uur: Lunchpauze
13:00 uur: Workshop ronde 2
14:00 uur: Einde programma

De inspiratiedag is speciaal bedoeld voor iedereen die betrokken is bij de komende gemeenteraadsverkiezingen. Bestuursleden, raadsleden, wethouders, kandidaten, belangstellenden en ga zo maar door. Het belooft een interessante, leerzame en nuttige dag te worden met praktische workshops, lezingen en veel ontmoeting met elkaar.

U kunt kiezen uit de volgende workshops:

Workshopronde 1:

Christendemocratisch gedachtegoed in de praktijk
Solidariteit, gerechtigheid, rentmeesterschap en gespreide verantwoordelijkheid, de vier kernbegrippen van het CDA. Wat houden deze begrippen ook alweer in? Wat betekenen ze in de dagelijkse praktijk en hoe gebruik je deze bij het schrijven van je nieuwe verkiezingsprogramma? Tijdens deze workshop krijg je inzicht in de mogelijkheden.

Werven en selecteren raadsleden
Elke verkiezing is weer een uitdaging om een goede kandidatenlijst samen te stellen. Een combinatie van jong en oud en verschillende achtergronden. Mensen met talent voor de politiek, maar die ook in staat zijn om de volksvertegenwoordigende rol te vervullen. Tijdens deze workshops krijg je tips over de werving en selectie van kandidaat-raadsleden.

Campagneservices en -ondersteuning
Het CDA Partijbureau biedt diverse instrumenten aan die het opzetten en voeren van een campagne makkelijker, effectiever en goedkoper maken. Denk bijvoorbeeld aan hulpmiddelen bij het vormgeven van posters of om onderzoek te doen naar je kiezers. Deze workshop informeert je over de vele mogelijkheden.

Workshopronde 2:

Social media
Niemand kan nog om Social media heen als het gaat om verkiezingen. Maar welke middelen zet je in? Hoe formuleer je een effectieve boodschap en hoe bereik je jouw kiezer? Tijdens deze workshop krijg je inzichten over de vele mogelijkheden die Social media te bieden hebben.

Get out the vote
Sympathisanten zijn leuk, kiezers zijn beter! De partij die erin slaagt haar achterban naar de stembus te krijgen wint de verkiezingen. Maar hoe mobiliseer je jouw kiezer? Door de jaren heen zijn er diverse instrumenten ontwikkeld die hier aan bijdragen en tijdens deze workshop krijg je ze te horen!

Tips and tricks uit the States
In oktober 2016 heeft een delegatie vanuit CDA Limburg een studiereis gemaakt naar de Verenigde Staten om daar de campagnes voor de presidentsverkiezingen van dichtbij mee te maken. Campagne voeren is in Amerika een ware wetenschap waar we in Nederland nog veel van kunnen leren. Tijdens deze workshop ontvang je praktische handreikingen voor jouw lokale campagne.

Wij hopen u op zaterdag 1 juli te mogen verwelkomen. Graag tot dan!