20 november 2018

CDA Beekdaelen hanteert voorkeurstemmen.

Voorkeurstemmen  zijn stemmen die niet op de nummer 1 van de kandidatenlijst (de lijsttrekker ) worden uitgebracht, maar op een andere kandidaat van dezelfde lijst. Het uitbrengen van voorkeurstemmen komt veel voor. Zo zijn er bijvoorbeeld altijd veel (vrouwelijke) kiezers die op de hoogstgeplaatste vrouwelijke kandidaat stemmen (als nummer 1 geen vrouw is). Ook bekendheid van een kandidaat in een bepaalde regio speelt soms een rol. Voorkeurstemmen worden echter pas interessant als een laag op de lijst geplaatste kandidaat genoeg (voorkeur)stemmen bemachtigt om alsnog gekozen te worden als Raadslid. Dit is het geval als een kandidaat via voorkeurstemmen 25% van de kiesdeler  haalt.

De kiesdeler is het totaal aantal uitgebrachte stemmen bij een verkiezing gedeeld door het aantal te verdelen zetels. De kiesdeler is nodig om na de verkiezingen de zetelverdeling in de Raad van Beekdaelen te kunnen bepalen. Wanneer een kandidaat raadslid daar dan 25% aan stemmen haalt, dan is er sprake van gekozen worden door middel van voorkeurstemmen.  De verkiezing van een kandidaat met voorkeurstemmen gaat dan wel ten koste van een hoger geplaatste kandidaat op dezelfde kandidatenlijst. De gewone lijstvolgorde wordt daarmee doorbroken.