03 november 2022

Beste leden,

We hebben de afgelopen maanden een intensief traject doorlopen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen waarbij we een resultaat hebben mogen halen van 5 raadszetels voor de nieuwe periode. Uiteraard hadden we erop gehoopt de zes zetels die we op dat moment hadden, te behouden, maar dat is niet gelukt. Volgende keer (2026) beter is daarbij ons adagium.

In de coalitie-onderhandelingen, die we samen met Vernieuwingsgroep en Beekdaelen Lokaal als grootste partijen, hebben gevoerd, hebben we intensief aandacht gevraagd voor de kleine kernen. Meer dorpsplannen om de kleine kernen ook voor de toekomst leefbaar te houden. We moeten niet alleen het geld steken in kernen als Oirsbeek, Nuth en Schimmert, maar zeker ook veel meer oog blijven houden voor kernen als Bingelrade, Doenrade, Vaesrade, Jabeek, Arensgenhout, Wijnandsrade en Sweikhuizen, want juist die kleine kernen worden te weinig gehoord en blijven  onderbelicht. Terwijl ook daar belangrijke problematieken aan de orde zijn, die voor de toekomst vertaald moeten worden in ons beleid. Daarom staan ook de burgerinitiatieven nog veel meer in de agenda.

In het coalitieprogramma ‘Ons Thuis, Ons Beekdaelen‘ zijn een aantal zaken vanuit ons CDA gedachtegoed vertaald. We zijn er tevreden over dat de coalitie-onderhandelingen als derde partij van de gemeente Beekdaelen voor ons heel aardig hebben uitgepakt. De onderhandelingen waren meer transparant dan de vorige, dat kunnen we wel stellen.

De inwoner meer vooraf betrekken bij nieuw beleid was voor ons speerpunt en is als cruciaal punt in het coalitieprogramma meegenomen. Tevens is er aandacht voor een hernieuwde vorm van communicatie met onze inwoners, niet meer in drie weekbladen wekelijks, maar meer in de wijken zelf. Daarnaast is er echt aandacht gevraagd voor een hernieuwde organisatie van de gemeente, meer burgergericht. Dat liet de afgelopen jaren echt te wensen over en daarom hebben we dit aspect duidelijk in het akkoord aan de orde gebracht.

Het CDA vindt dat iedereen mee moet kunnen doen. Vandaar dat wij extra hebben gepleit voor een warmhartig

Armoedebeleid. Er is extra aandacht voor armoede onder kinderen en het vroegtijdig signaleren van achterstanden. Er wordt daarnaast werk gemaakt van een nieuw subsidie- en accommodatiebeleid dat recht doet aan onze verenigingen en vrijwilligers. Onze accommodaties moeten stimuleren synergie op te leveren tussen de diverse gebruikers.

De uitvoering van de vele projecten is essentieel. Door corona hebben veel projecten vertraging opgelopen, maar dat moeten we nu echt inhalen. De inwoners moeten duidelijk merken dat er een actief bestuur aan de gang is en dat wordt gezien door de uitvoering van ons mooie en ambitieuze uitvoeringsprogramma. Vrijetijdsbesteding en meer speelmogelijkheden in ons mooie Beekdaelen heeft ook aandacht gekregen in het programma. Tevens vragen we het college om de komende periode echt werk te maken van het nieuwe huisvestingsprogramma Onderwijs met nieuwe gezonde, groene scholen in de vorm van integrale KindCentra, te beginnen in Amstenrade en uiteraard in het middengebied Merkelbeek-Doenrade-Bingelrade-Jabeek.

Wij als CDA staan voor een leefbare, groene en veilige gemeente Beekdaelen.

Veel van onze items uit het verkiezingsprogramma zijn vertaald, zie ook https://www.beekdaelen.nl/_flysystem/media/coalitieprogramma-2022-2026-tg-titel.pdf

Mocht u vragen of opmerkingen hebben, dan laat het ons zeker weten. Samen bouwen we verder aan een mooier Beekdaelen. Een Beekdaelen waar we ons echt thuis mogen voelen.

Twan Schevers, Peter Janssen en Andre Reumkes