08 november 2017

"Agrarische sector wil "Ja,mits" houding van gemeente"

Dinsdagavond 31 oktober is CDA gedeputeerde Hubert Mackus in gesprek gegaan met agrariërs uit de gemeente Gennep. De complexe wet- en regelgeving die leidt tot stroperige vergunningprocedures is de grootste frustratie van de ondernemers. Het weerhoudt jongeren om in de sector te gaan ondernemen en dat kan een groot probleem worden. CDA Gennep en de ondernemers willen samen werken in het vitaal houden van het platteland. Het aantal bedrijfsopvolgers daalt, waardoor het aantal bedrijven minder wordt, maar de schaalvergroting zet door.

Zowel CDA raadslid Jacques van Bergen als gedeputeerde Mackus brachten het belang van de agrarische sector in beeld. De grote diversiteit aan bedrijven vormt een factor van economisch belang. Daarnaast is de sector nog altijd een belangrijke werkgever in de regio. Boeren en tuinders zorgen ook voor de kwaliteit van het buitengebied. De agrofood sector behoort tot de meest efficiënte ter wereld. Toch liggen er ook grote uitdagingen voor de toekomst. Het CDA heeft deze bijeenkomst georganiseerd om samen met de ondernemers te zoeken naar hoe de sector de aansluiting kan blijven houden bij de veranderende samenleving.

Samen met de sector wenst de provincie Limburg in te zetten op verdere verduurzaming van de voedselproductie. Verder is duidelijk dat de landbouwsector van cruciaal belang is om de klimaat en energietransitie doelstellingen te halen. Ondernemers kunnen daarbij rekenen op een betrouwbare overheid die hen in staat stelt een eerlijke boterham te verdienen. Daarvoor zijn goede randvoorwaarden noodzakelijk en ontstaan nieuwe kansen voor bedrijven.

De aanwezige ondernemers gaven te kennen graag samen met de overheid te willen werken aan de toekomst, maar daarvoor is wel een "ja-mits" houding nodig.  Ondernemers hebben geen problemen met regels, maar ze moeten werkbaar zijn en de daarbij behorende investeringen moeten terug te verdienen zijn .

Het CDA Gennep kijkt terug op een interessante avond met een levendige discussie, die de nodige input heeft geleverd om op politiek niveau mee aan de slag te gaan.