08 november 2017

Algemene beschouwing begroting 2018

Voorzitter,

Wij willen het college allereerst danken voor het aanbieden van een sluitende begroting en meerjarenbegroting. Samen met u  vinden we  het belangrijk dat het huishoudboekje op orde is. Dat is positief voor de inwoners van onze gemeente. En het is inderdaad waar, zoals de heer Ehren namens KERN tijdens de commissievergadering al aangaf; het college laat deze gemeente goed financieel na. Daar staat tegenover de dat de inwoners de afgelopen 4 jaar nauwelijks met nieuwe projecten te maken hebben gehad. Het college heeft netjes op de winkel gepast en netjes uitvoering gegeven aan het sociale domein. De man van € 17 miljoen, wethouder Vandermeulen, zoals ik hem aan het begin van deze coalitieperiode noemde, heeft zijn klus tot op heden netjes geklaard. Van ambities is echter nauwelijks sprake geweest.  Dat is wat het CDA betreft niet in het belang van de toekomst van onze gemeente.  Vanuit die optiek constateren wij dat onze bewoners er zeker niet op vooruit zijn gegaan.

Er wordt veel georganiseerd in onze gemeente. Veel initiatieven komen vanuit de samenleving zelf. Dat verdient wat het CDA betreft een dikke pluim voor iedereen die zich daarvoor inzet. Het gemeente moet faciliteren en zich niet verschuilen achter wet- en regelgeving. Daar hebben burgers, bedrijven schoon genoeg van. Afgelopen week hebben wij een thema-avond georganiseerd met de agrarische sector. Ook daar kwam weer naar voren dat bedrijven bij verzoeken of initiatieven het eerst te horen krijgen dat iets niet kan. Dat is niet goed. Waar ligt dat toch aan? Functioneert onze ‘poortfunctie’ wel goed? We zeggen in het gemeentehuis dat we ‘ja, mits’ handelen (dat bleek ons tijdens de bijeenkomst over de Omgevingsvisie op 12 september jl.), maar doen ‘nee, tenzij’. En dan is de toon in negatieve zin gezet. Hier is nog een slag te winnen wat ons als CDA betreft. Het is oh zo makkelijk om ‘nee’ te zeggen, terwijl wij de indruk hebben dat men bestuurlijk anders zou willen. Wat gaan we er aan doen om deze kloof te dichten?

IKC:

In maart van dit jaar heeft deze raad ingestemd met het in gang zetten van het traject dat moet leiden tot realisatie van het IKC. Ook wij als CDA hebben daar volmondig ‘ja’ tegen gezegd, omdat wij dit een belangrijk project vinden voor de toekomst van onze jeugd en jongeren. Afgelopen week zijn we middels een raadsinformatiebrief opnieuw geïnformeerd over de stand van zaken. Maar als CDA fractie constateren wij dat we inmiddels 8 maanden verder zijn en de toekomstige gebruikers en omwonenden nog van niets weten omtrent de inhoud van het project  en de verdere planning . Vandaar dat wij het college vandaag middels een motie verzoeken om nog voor het einde van dit jaar een brede publieksbijeenkomst te organiseren in Pica Mare, waarin onze burgers over het project geïnformeerd gaan worden.

Accommodaties:

Gelukkig ziet het college af van bezuiniging op de accommodatielasten voor verenigingen. Hier ijveren  met name D66 en wij als CDA al langer voor. Het college is er nu gelukkig ook klip en klaar over.

Dan de accommodaties voor sportverenigingen. De zaal van Pica Mare barst bijna uit zijn voegen qua bezetting. Basketbalvereniging Cougars overweegt een ledenstop in te stellen, omdat er onvoldoende zaalruimte voor het spelen van wedstrijden is. Dat wil het CDA onze jongeren niet aandoen. Bovendien mogen we ons gelukkig prijzen dat zoveel jeugd in het belang van gezondheid aan het sporten is. Dat we daar in gezamenlijkheid een oplossing voor vinden kan toch niemand op tegen zijn? Er loopt een onderzoek naar de behoefte aan zaalruimte. Een onderzoek gericht op de lange termijn. Daar hebben de vereniging vandaag en morgen niets aan.  Als CDA staan wij er op dat er ook op korte termijn maatregelen genomen worden, daarvoor hebben wij een motie voorbereid die verzoekt om een oplossing.

Bibliotheek op school:

Het Elzendaalcollege in Gennep heeft het plan om een bibliotheek op school op te richten. Hierover zijn reeds gesprekken gevoerd met BiblioPlus. Zij juichen het initiatief van harte toe en willen graag samenwerken, om jongeren op een aantrekkelijke wijze te laten lezen. Het CDA is van mening dat de gemeente dit initiatief ook van harte moet ondersteunen in het belang van jongeren; onze toekomst. Vandaar dat wij een motie hebben voorbereid.

Woningbouw:

Het is dit college na 4 jaar nog niet gelukt om het woningbouwplan aan de Hoofdstraat in Heijen ten uitvoer te brengen. Wij vinden dit uiterst treurig in het belang van doorstroming en de jongeren op de woningmarkt in Heijen. Wanneer gaat er nu eindelijk eens gebouwd worden? Voor een college dat de leefbaarheid in de kernen zo hoog in het vaandel heeft staan duurt dit project veel te lang.  Datzelfde geldt voor de gemeenschappelijke accommodaties voor ouderen.

Dan Ottersum; een zeer geliefd dorp om te wonen. Ik weet niet of u het weet, maar op dit moment staan er op Funda 0 woningen te koop in Ottersum. Er is behoefte aan extra woningen. Al jaren wordt er gesproken over het bouwen van nieuwe woningen aan de Hoenderweg. Tijdens de commissievergadering hebben wij begrepen dat er in december met de ontwikkelaar een gesprek gepland staat over deze woningbouwlocatie. Wat ons betreft wordt het hoog tijd dat er concrete stappen gezet worden om aan de Hoenderweg binnen afzienbare tijd minimaal de 15 overgekomen woningen te realiseren. Dit om doorstroming te creëren op de woningmarkt in Ottersum en onze jongeren te binden. Om dit ontwikkelingstraject te versnellen hebben wij een motie voorbereid.

Schuttersplein Milsbeek:

Als CDA vinden wij dat Milsbeek recht heeft op een aantrekkelijk dorpshart. Dat lukt echt niet met de geplande € 25.000,- tot € 50.000,- die dit college daarvoor beschikbaar wil stellen voor het opknappen van het Schuttersplein. Wij stellen dan ook een bredere aanpak voor in combinatie met Schoolstraat en Kerkstraat. Eventueel ook in combinatie met de aanpak van het riool. Kortom; een integraal plan. Dan neem je Milsbeek echt serieus. Vandaar dat dit summiere plan wat ons betreft in de ijskast kan tot na de verkiezingen.

Verkeersproblematiek:

In april vorig jaar heeft het college een besluit genomen om een groot aantal verkeersprojecten wegens gebrek aan capaciteit vooruit te schuiven. Denk aan de omgeving van de Brem, het Langeven, de Rijssenbeeklaan, de Roggestraat, de Prinses Margrietstraat, en zo zijn er nog meer. Onze burgers die wachten op maatregelen in hun straat zouden toch minimaal mogen verwachten dat daarover gecommuniceerd wordt, maar mensen hebben op dit moment geen enkel idee wanneer hun straat opgeknapt gaat worden. Er is sprake van radiostilte. Daardoor snappen mensen ook niet waarom het toch allemaal zo lang moet duren in deze gemeente. Vandaar onze vraag: Is het college alsnog bereid om richting bewoners die het aangaat te informeren over de actuele stand van zaken van verkeersmaatregelen en de wijze waarop zij dit gaat doen?

Bedrijfsterreinen:

Het CDA staat voor aantrekkelijke bedrijventerreinen om werkgelegenheid binnen onze gemeente zoveel als mogelijk te vergroten en mensen te binden aan onze gemeente. Bedrijventerrein ‘De Brem’ is volop in ontwikkeling. Dat gaat goed. Door het succes van ‘De Brem’ zijn de uitbreidingsmogelijkheden van onze bestaande bedrijven in de gemeente in het geding aan het komen. Ook hiervoor moet ruimte blijven op onze bestaande bedrijventerreinen. Daar kan herverkaveling en revitalisering mogelijk uitkomst bieden. Een gemeente moet hierin faciliterend zijn richting onze bedrijven wat het CDA betreft.

Winkelleegstand:

Tot slot voorzitter; winkelleegstand. Een item dat het CDA aan het hart gaat. De toenemende winkelleegstand heeft grote consequenties voor de aantrekkelijkheid van ons centrum en dient wat ons betreft daarom speerpunt van beleid te zijn.  Verval en verpaupering liggen op de loer. Zonder in te grijpen in de markt is het creëren van randvoorwaarden en een klimaat waarin veranderingen door marktpartijen doorgevoerd kunnen worden echt noodzakelijk om deze neerwaartse spiraal te doorbreken. Als overheid zullen we moeten gaan bewegen. U heeft aangegeven hiermee aan de slag te gaan. Wij zullen dit nauwlettend volgen de maanden die nog resteren.

Rest ons het college voor de maanden die nog resteren veel succes toe te wensen.

Twan Reintjes

Fractievoorzitter CDA Gennep