15 februari 2017

Antwoorden op vragen van CDA-fractie over komst Lidl

Het is al enige tijd stil rondom de komst van de Lidl. Wat is momenteel vergunningtechnisch de stand van zaken?

De stand van zaken is als volgt:

De uitspraak van de rechtbank over de verleende vergunning wordt omstreeks 15 februari verwacht.
Over de ontwerp omgevingsvergunning (met het terrein Kuulwei erbij) vindt nog overleg plaats met Lidl. Dit is een langer lopend proces in verband met meerdere gesprekken die hebben plaatsgevonden met de buurtbewoners van de B. Woltersstraat en Duivenakker.

Kunt u een overzicht geven van afspraken die u en de Lidl gemaakt hebben om tegemoet te komen aan de bezwaren vanuit de omgeving? Welke daarvan zijn inmiddels nagekomen? In hoeverre wordt er (college en Lidl) nog gesproken met de buurtbewoners?

Er hebben diverse constructieve gesprekken plaatsgevonden met de buurtbewoners van de Burgemeester Wolterstraat en de Duivenakkerstraat waarbij Lidl en ambtelijk medewerkers aanwezig waren. Er zijn nog geen definitieve afspraken gemaakt die ook op papier zijn gezet. Wel zijn er op diverse onderdelen aanpassingen in het ontwerp gemaakt door de LIDl op verzoek van buurtbewoners. Als alles dat is afgesproken, is verwerkt, wordt dit vertaald naar de huidige aanvraag. Aangezien de gesprekken nog niet volledig zijn afgerond, is het nog te vroeg om over de voorgestelde aanpassingen te communiceren. Voor de LIDL speelt ook nog dat de rechtbank binnenkort uitspraak zal doen over de eerder verleende omgevingsvergunning. Deze uitspraak zal ook van belang zijn voor mogelijke (andere) aanpassingen.

Wat heeft het college gedaan c.q. gaat het doen met de zorgen in de buurt over de veiligheid en overlast op en rond de Burg. Woltersstraat? De geplande ontsluiting van het laden en lossen is voorzien via die straat.

En hoe gaat het college het parkeerprobleem op dat stuk van de Burg. Woltersstraat aanpakken?

In de gesprekken die met Lidl en de bewoners van de Burgemeester Wolterstraat zijn gevoerd, zijn diverse mogelijkheden de revue gepasseerd. Met name de ontsluiting, geluidsoverlast huidige ontsluiting, het parkeren in de straat en de veiligheid voor fietser zijn besproken en is door de LIDL meegenomen in het huidige ontwerp. Zoals hierboven aangegeven is dit proces nog lopend (eindfase), dus nog net te vroeg om te communiceren. Wel is momenteel een RIB voorbereid die op hele korte termijn in procedure wordt gebracht om uw raad bij te praten. Daarin komen al deze aspecten terug.

Is het oude belastingkantoor inmiddels al aangekocht door de Lidl? Is de Lidl voornemens dit pand op korte termijn te gaan slopen? Heeft Lidl al een datum waarop zij wenst te starten met de bouw van de nieuwe winkel?

Het oude belastingkantoor is op kadasteronline nog eigendom van Mooiland (zo is het ook in onze eigen gegevens nog vermeld).Dit betekent voor zover wij dit hebben kunnen nagaan, dat, ondanks eventueel een koopovereenkomst, het eigendom nog niet is overgegaan.