17 mei 2017

CDA-Gennep brengt werkbezoek aan Pica Mare

Op 2 mei 2017 heeft het CDA Gennep een werkbezoek afgelegd aan Pica Mare. Er is gesproken met Roy Pauwels, manager bij Optisport.

Met instemming is geluisterd naar de inspanningen van Pica Mare (en Fitland) voor het geven van zwemles aan kinderen van ouders met een smalle beurs. Momenteel leren zo’n 30 kinderen uit deze doelgroep zwemmen bij Pica Mare. Goed dat daarvoor in Gennep een voorziening is gecreëerd.

We zijn wel geschrokken van het forse energiegebruik van Pica Mare. Dit zou eigenlijk een reden voor de gemeente Gennep moeten zijn voor vergaande energiebesparende maatregelen en voor bijvoorbeeld het opwekken van zonne-energie.

Ook is gesproken over hoe Optisport omgaat met klachten van gebruikers die ook de CDA fractie wel eens verneemt van verenigingen.

Het CDA wilde van Optisport verder weten hoe zij er tegenaan kijkt als de gemeente tegen Pica Mare een tweede sporthal zou bouwen of de bestaande hal zou uitbreiden. Roy Pauwels staat hier positief tegenover, omdat de bestaande sporthal in de avonduren helemaal vol zit. Dat signaal heeft het CDA ook gekregen tijdens gesprekken met verenigingen. Voor overdag zal de exploitatie van de sporthal financieel moeilijk zijn, omdat de hal dan waarschijnlijk een beperkte bezetting zal hebben. In de behoefte van het onderwijs (gym) is immers al voorzien. Wellicht dat er mogelijkheden zijn om in samenwerking met sportverenigingen (sportieve) naschoolse opvang te organiseren. Daarover wordt door partijen nagedacht.

Het bezoek werd afgesloten met een rondleiding in de machinekamer van het complex, waar de aanwezigen zich verbaasd hebben over de veelheid aan techniek die nodig is voor het zwembad. Gelukkig is de machinekamer technisch goed op orde.