03 juni 2019

CDA Gennep toont haar interesse voor paard en pony

Het CDA Gennep is recent op werkbezoek geweest bij de Rijvereniging en Ponyclub in Ottersum. Een actieve vereniging met circa 50 leden in de leeftijd van 8 tot en met 90 jaar. Het 2,5 hectare grote clubterrein is gelegen op de hoek van de Panoven en Hoevensestraat in Ottersum. De vereniging beschikt over twee wedstrijdbakken en een grasveld waarop paard en pony dressuur gereden kan worden. Daarnaast is er in 2015 door de clubleden een geheel nieuw clubgebouw gerealiseerd.

Het seizoen dat er buiten paard gereden wordt loopt van maart tot oktober. Tijdens deze periode worden ook de lessen buiten gegeven. In de wintermaanden wordt er elders in Ottersum in een rijhal gereden.

De insteek van de vereniging is om de kosten voor de ruiters zo laag mogelijk te houden. Men wil een laagdrempelige vereniging zijn en blijven. Zo dragen veel clubleden hun steentje bij aan het onderhoud van het terrein om de kosten laag te houden. Daarnaast worden er jaarlijks verschillende activiteiten georganiseerd. Zo vindt er twee keer per jaar een concours plaats voor de regio Noord-Limburg. Deze worden altijd goed bezocht en leveren daarmee de nodige inkomsten op. Het eerstvolgende concours vindt eind augustus plaats. Voor het vergaren van extra middelen richt de vereniging jaarlijks verder een verkooppunt in op de route van de Vierdaagse. Dit jaar komt de Vierdaagse voor het eerst langs het terrein van de vereniging en zal tevens fungeren als rustplaats voor de lopers. Ook hiervan wil de vereniging weer een succes maken.

De vereniging heeft zich niet direct tot doel gesteld om te groeien als vereniging, maar wil wel een aantrekkelijke en gezellige vereniging blijven voor haar leden. Daarvoor wil zij continue blijven investeren in de kwaliteit van de voorzieningen. Zo wordt er na de droge zomer van afgelopen jaar geïnvesteerd in een nieuwe sproei installatie. Tijdens het werkbezoek is gesproken over de wijze waarop de gemeente de rijvereniging voor de toekomst verder kan ondersteunen met haar doelstelling om een laagdrempelige en gezellige vereniging te blijven. Wederom een interessant werkbezoek voor beide partijen.