27 augustus 2017

'CDA vraagt aandacht voor kwaliteit buitengebied'

Op 5 juli jl. heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gennep een besluit genomen over de uitvoering van het Fonds Kwaliteitsverbetering Buitengebied (FKB). De FKB maakt onderdeel uit van de structuurvisie voor het buitengebied die in 2012 door de gemeenteraad is vastgesteld. Via het fonds kunnen projecten die bijdragen aan kwaliteitsverbetering in het buitengebied gefinancierd worden.
Het CDA heeft naar aanleiding van het besluit van 5 juli jl. schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W. Het buitengebied verdient bij het CDA bijzondere aandacht. Zij wil graag weten of het geld daadwerkelijk aan de kwaliteitsverbeteringsprojecten, zoals benoemd in de structuurvisie, besteed gaat worden. Kortom; komt het geld terecht waar het ook voor bedoeld is? Het kan wat de CDA fractie betreft niet zo zijn dat er door het besluit van het college een strooipot ontstaat van waaruit aanvragen via mandaat door het college afgewikkeld kunnen worden zonder dat toetsing aan de door de gemeenteraad vastgestelde kaders heeft plaatsgevonden.
Verder wil het CDA voorkomen dat er geld naar aanvragen gaat die al via provinciale- of Rijkssubsidieregelingen subsidiabel zijn. De gemeente Gennep moet niet op de stoel van de provincie of het Rijk (willen) gaan zitten. Ook provincie en het Rijk kennen tal van subsidieregelingen ter verbetering van de ruimtelijke kwaliteit waar burgers en bedrijven aanspraak op kunnen worden.
Daarnaast heeft het CDA extra aandacht gevraagd voor onderhoud van landschap(selementen), omdat dit mede bepalend is voor het aanzien van de omgeving. Ook onderhoud draagt bij tot verbetering van de ruimtelijke kwaliteit.