13 juli 2017

CDA vraagt om actie i.v.m. voorgenomen ledenstop Cougars

Basketbalvereniging Cougars uit Gennep is een bloeiende en groeiende vereniging. Het ledenaantal van deze vereniging is de laatste jaren behoorlijk toegenomen. Van 70 leden vijf jaar geleden tot 135 leden op dit moment. Het ledenaantal stijgt nog steeds met ongeveer 10 per jaar. Veel nieuwe, veelal jeugdleden, voelen zich aangetrokken door deze sport. Keerzijde van de toegenomen ledenaantallen is dat het voor de basketbalvereniging steeds lastiger wordt om alle teams te laten sporten in een sporthal c.q. –zaal in de gemeente. Om die reden overweegt Cougars nu om een ledenstop in te stellen. Zonder aanvullende zaalruimte is het niet meer mogelijk om iedereen te laten sporten.

Sporten en bewegen in zijn algemeenheid zijn in het kader van het beleidsplan Ontmoeten, Meedoen en Ondersteunen tot speerpunten van gemeentelijk beleid benoemd. Voor het CDA geldt dat sportverenigingen dan ook voldoende geholpen moeten worden om leden te laten sporten. Het kan niet zo zijn dat de gemeente Gennep mensen uitnodigt en verzoekt om te gaan sporten, maar dat verenigingen door beperkte zaalcapaciteit genoodzaakt zijn om een ledenstop in te stellen.

Vandaar dat het CDA het college van burgemeester en wethouders verzocht heeft om actie te ondernemen om er voor te zorgen dat basketbalvereniging Cougars in Gennep geen ledenstop hoeft in te stellen, maar al haar (jeugd)leden kan laten sporten. Het college is daarom verzocht om in overleg te treden met Cougars om spreken over de ontstane problematiek met als doel te komen tot een oplossing voor het gebrek aan zaalruimte.