09 januari 2017

'CDA wil druk op Rijkswaterstaat opvoeren om Maas snel bevaarbaar te krijgen'

Vragen CDA fractie betrekking hebbende op het ongeval bij de stuw in Grave.

Naar aanleiding van het ongeval bij de stuw in Grave heeft het college, gelet op de berichtgeving daarover gedurende de afgelopen dagen, zich erg ingezet voor de woonbootbewoners in de Paesplas in Heijen. Al het mogelijke is gedaan voor deze bewoners. Deze aanpak beschouwt het CDA als positief. De situatie wordt de komende tijd ook nauwlettend in de gaten gehouden. Dat stelt de CDA fractie tot tevredenheid.

Voor wat betreft de bedrijven in de haven van Heijen e.o. zijn de als raads- en commissieleden vooralsnog niet geïnformeerd door het college, terwijl bekend is dat een aantal bedrijven in onze gemeente enorm is getroffen door de lage waterstand. Het CDA vraagt zich af in hoeverre het college daarmee bekend is en wat het college er aan gedaan heeft c.q. aan gaat doen om de schade zo klein mogelijk te houden. Het CDA verwacht van college dat zij ook op een daadkrachtige en adequate wijze (ook voor wat betreft informatievoorziening) omgaat met de problematiek van de getroffen bedrijven. Als CDA fractie zijn wij namelijk van mening dat de druk op Rijkswaterstaat ver achterblijft om verdere economische schade voor de bedrijven in onze gemeente te beperken. Na anderhalve week is nog steeds niet duidelijk wanneer de Maas weer bevaarbaar is. Dat is voor onze fractie onvoorstelbaar.

Het CDA verzoek het college om de volgende vragen te beantwoorden:

1. Wat heeft u als college concreet voor de bedrijven in de haven van Heijen gedaan die (direct) getroffen zijn door de lage waterstand in de Maas?

2. Welke stappen heeft u concreet gezet om er voor te zorgen dat de haven in Heijen weer spoedig bereikbaar is/wordt via de Maas?

3. Is bij het college helder in beeld met welke gevolgen de bedrijven in de haven van Heijen geconfronteerd in beeld? Ook ontvangen wij graag een beeld van de omvang van de schade.
4. Welke druk is er tijdens het bestuurlijk overleg op 5 januari jl. in Grave door het college concreet uitgeoefend op Rijkswaterstaat om de Maas op zo kortst mogelijke termijn op vaarpeil te krijgen?

5. Is het college bereid om met de overige betrokken 'Maasgemeenten' (zoals ook burgemeester Hubert Bruls van Nijmegen gedaan heeft) Rijkswaterstaat er toe te bewegen om op zo kortst mogelijke termijn tot een oplossing te komen en er voor te zorgen dat de Maas op zeer korte termijn weer bevaarbaar is voor schepen? Dit om de overlast en schade voor de bedrijven verder te beperken.

5a. Zo ja, op welke wijze denkt u dit in gezamenlijkheid aan te pakken?