18 oktober 2017

Elzendaalcollege Gennep bezoekt Tweede Kamer

Dinsdag 10 oktober jl. heeft klas 4 Mavo van het Elzendaalcollege in Gennep een bezoek gebracht aan de Tweede Kamer in Den Haag.  De leerlingen werden begeleid door enkele docenten en CDA-politici uit Gennep. Dit is de afsluiting van het JoPo-project 2017 (Jongeren en Politiek) dat begon in april. Het JoPo-project is bedoeld om leerlingen kennis te laten maken met hoe politieke besluitvorming in een gemeenteraad plaatsvindt. Zij zijn daarbij begeleid door raads- en commissieleden van alle fracties uit de Gennepse gemeenteraad. Hoogtepunt in april was een afsluitende ‘raadsvergadering’, waarin de leerling-raadsleden besloten hebben twee speelterreinen in Gennep op te waarderen. De (echte) gemeenteraad van Gennep heeft besloten daaraan ook daadwerkelijk uitvoering te geven. Dat krijgt de komende tijd zijn beslag.

Het bezoek aan Den Haag bestond ’s ochtends uit een rondleiding op- en rondom het Binnenhof. Na de middag hebben de leerlingen een rondleiding gehad in het gebouw van de Tweede Kamer. CDA-kamerlid Raymond Knops had zich vrijgemaakt om in gesprek te gaan met de leerlingen. Ze hebben tal van actuele onderwerpen aan de orde gesteld. Tenslotte hebben de leerlingen ook een vergadering in de plenaire zaal bijgewoond.

De datum voor het bezoek aan de Tweede Kamer is lang geleden al vastgelegd. Toen was nog niet bekend dat op die dag het nieuwe regeerakkoord gepresenteerd zou worden. Het was daarmee voor de leerlingen een unieke en ook een historische dag, omdat de formatie van het nieuwe kabinet de langstdurende is ooit. Voor de leerlingen was het mooi om tal van politici in levende lijve te zien.