14 maart 2017

Erik Ronnes op bezoek bij Destion

Erik Ronnes staat op plaats 17 van de CDA kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen. Samen met hem waren de CDA afdelingen van Gennep en Mook en Middelaar op 13 maart jl. op bezoek bij Wilbert Pothoff, directeur/bestuurder van woningcorporatie Destion. Ronnes is woordvoerder “Wonen” in de Tweede Kamer.

Onderwerp van gesprek was tweeledig:
a. het landelijk beleid inzake sociale huurwoningen
b.  het beleid van Destion.

De afgelopen 4 jaar is een beleid gevoerd waar de huurders de grootste verliezers van zijn geworden. Ook heeft het huidige kabinet heeft aangestuurd op extreme huurstijgingen. Mensen die meer verdienen dan  € 33.000 komen niet meer in aanmerking voor een sociale huurwoning. Erik Ronnes heeft in de Tweede Kamer met succes een amendement ingediend dat regelt dat die grens niet geldt voor gepensioneerden.

In onze regio is het aandeel sociale huurwoningen 20% van de totale woningvoorraad. Momenteel kunnen corporaties inkomensafhankelijke huurverhogingen doorvoeren. Destion heeft dat niet gedaan, maar enkel geïndexeerd.

Woningcorporaties moeten een verhuurdersheffing afstaan aan het Rijk. De hoogte van die bijdrage is 10% van de inkomsten. Het CDA wil dat die verhuurdersheffing door de corporaties kunnen worden ingezet om te investeren in de verduurzaming van het woningbestand. Uiteindelijk wil het CDA dat nieuwbouwwoningen energieneutraal zijn (nul-op-de-meter-woningen). Daarnaast wil Destion zijn woningvoorraad van ca. 2.500 woningen de komende jaren verder transformeren naar levensloopbestendige woningen.

De aanwezigen stonden ook stil bij de toekomstige bevolkingskrimp in deze regio. Limburg zegt: “Als je nu teveel woningen bouwt dan krijg je straks te maken met leegstand.” Wilbert Pothoff verwacht dat dat niet zo vaart zal lopen. “Laat dat gerust over aan de markt. Die gaat echt niet in woningen investeren die niet verhuurd of verkocht worden.”

Verder is gesproken over ruimtelijke kwaliteit van wijken. Je ziet hier en daar dat eigenaren hun pand of panden aan hun lot overlaten. Dat leidt niet alleen tot verpaupering van die panden, maar ook van hun omgeving. Wilbert Pothoff vraagt aan Erik Ronnes om in de nieuwe Omgevingswet (die in de maak is) op te nemen dat een gemeente in zo’n geval kan ingrijpen. Erik neemt dit mee naar Den Haag.

Tot slot laat Wilbert Pothoff weten dat het ontwerp-bestemmingsplan voor de leeftijdsbestendige woningen aan de Hoofdstaat in Heijen gereed is. Dat zal na jaren van voorbereiding op korte termijn in  procedure gaan.