11 september 2017

Gennep steekt minder geld in de sport dan de gemiddelde gemeente in Limburg

Het CDA in Gennep heeft een provinciaal onderzoek naar de investeringen van Limburgse gemeenten in sport opgevraagd. We hebben de Gennepse investeringen daarmee vergeleken. De conclusie van het rapport (dat gaat over de jaren 2010-2015) is dat de gemeente Gennep beduidend minder investeert in sport dan het provinciaal gemiddelde.

Gennep scoort onder het gemiddelde, welke grafiek uit de provinciale rapporten over sportuitgaven ook bekeken wordt. Of het nu gaat over uitgaven, investeringen in buitensportaccommodaties, exploitatie, etc., de gemeente Gennep zit onder het gemiddelde. Alleen bij sportstimulering scoort ze hoger. Dit heeft te maken met de inzet van sportcoaches.

Het CDA constateert een mismatch tussen het belang van sport en de mate van investering. Het pleit voor aanpassing van het sportbeleid. Gennep investeert duidelijk minder dan het gemiddelde, terwijl sport en verenigingen een steeds belangrijkere rol in onze veranderende samenleving krijgen. Tijd voor een andere aanpak.

Onderstaand enkele conclusie op een rijtje.

Cijfers investeringen in sport:

-          Limburg               € 66,-- per inwoner

-          Noord-Limburg    € 53,-- per inwoner

-          Gennep               € 47,-- per inwoner

Conclusie: Gennep zit met € 47,-- per inwoner ruim onder het gemiddelde.

Procentuele investering in sport:

-          Limburg               2,6% van de begroting

-          Noord-Limburg    2.2% van de begroting

-          Gennep               1,8% van de begroting

Conclusie: Gennep zit met een investering van 1,8% (van € 45 miljoen) dus € 810.000 onder het gemiddelde

Als het aan het CDA ligt dan zullen de investeringen in sport verhoogd gaan worden.