04 juli 2019

Inbreng Voorjaarsnota 2019 – CDA Gennep

Wij willen als CDA het college danken voor de voorjaarsnota waarmee de raad uitgenodigd wordt zijn visie, politieke wensen en accenten uit te spreken als uitgangspunten voor de begroting van 2020 en de meerjarenbegroting. Deels hebben wij dat als CDA al gedaan tijdens de behandeling in de voorbereidende raad, maar ook vandaag geven wij nog eens invulling aan dat verzoek.

Het college werkt, over de volle breedte, aan een ambitieus collegeprogramma. Wij constateren dat er al de nodige goede stappen zijn gezet en zaken concreet tot uitvoering komen. Wij willen het college verzoeken om op de huidige, ondernemende koers voort te gaan.

Algemeen:

In de gemeente Gennep wordt veel georganiseerd. In alle kernen. Dat is mede te danken aan actieve dorps- en wijkraden en de vele vrijwilligers van verenigingen. Daarvoor bestaat binnen de CDA fractie veel waardering! Graag willen wij specifiek aandacht vragen voor het huidige evenementenbeleid. De regelgeving daaromtrent en de voorwaarden waaraan voldaan moet worden slaan door. Wat te denken van de maar liefst 7 verkeersregelaars die tijdens de kindercarnavalsoptocht van de Coloradokevers in Gennep aanwezig moesten zijn en alle papieren verplichtingen waaraan verkeersregelaars moeten voldoen. En de security die op vrijdagavond tijdens het Ossebraadfeest in Ottersum toezicht moest houden. Daar gebeurt echt niets! Maar het zijn wel allemaal kosten die voor rekening van de verenigingen komen. Als CDA willen wij dat hier echt wat aan gedaan gaat worden. Voorzitter, zouden wij een pilotgemeente kunnen worden als het gaat om deregulering rondom evenementen, waarbij ook de inzet van verkeersregelaars betrokken wordt? Want ook de inzet van verkeersregelaars verdient aandacht.

Sociaal Domein:

Als CDA zijn wij van mening dat wij binnen de gemeente Gennep beschikken over een goed sociaal vangnet voor mensen die dat nodig hebben. Door het college worden veel acties ondernomen om de diverse regelingen die er zijn onder de aandacht te brengen. Via diverse publieksbijeenkomsten en informatieavonden. Niet alleen vanuit het gemeentehuis, maar ook door zelf, via team Toegang, de wijken en buurten in te gaan. De oplopende kosten voor de jeugdzorg baren het CDA ook kopzorgen. Kosten per individu die inmiddels oplopen tot €150.000 per persoon per jaar. Hoe houden wij dit in toom en kunnen we dit ten goede keren? Voor zowel patiënt als onze gemeente. Wij zijn niet uit op vermindering van zorg voor onze jeugd, maar wel op efficiency in de zorgverlening. Ondanks dat de financiële positie van de gemeente  Gennep goed is trekken de oplopende kosten een behoorlijke wissel op onze begroting en leidt tot temporisering van ambities.

Aantrekkelijke voorzieningen en accommodaties zijn van groot belang om jongeren en ouderen te laten bewegen, ontmoeten en met elkaar gezellig bezig te zijn. Dit college pakt in overleg met verenigingen en de dorps- en wijkraden initiatieven van onderop op. De voorziening in alle kernen worden op niveau gebracht. Daarvoor bestaat waardering bij het CDA. De sportvereniging zijn inmiddels gecompenseerd voor hun WOZ aanslag. Wat de CDA fractie betreft dienen ook andere verenigingen die beschikken over een eigen accommodatie op dezelfde wijze financieel gecompenseerd te worden. Door onze fractie wordt hier nog nader onderzoek naar gedaan. Na de zomer komen we daarop terug.

Economie en toerisme:

Als gemeente investeren we fors in recreatie en toerisme. In het routeboek dat we als raad in 2017 voor kennisgeving aangenomen hebben zijn ‘tig’ projecten geïnventariseerd.

Toch willen wij als CDA binnen het programma vrijetijdseconomie doelgericht werken. We moeten onze kaderstellende en controlerende rol als raad wel uit kunnen voeren. Waar willen we naar toe? Waarin willen we extra aantrekkelijk zijn? Alleen de oprichting van weer een nieuwe toeristische website vinden wij in elk geval onvoldoende.  Daarnaast plaatsen bij twijfels bij het ad-hoc oppakken van projecten uit het routeboek. Ons beeld van een strooipot mag geen werkelijkheid worden.

Kortom; wij zien graag dat na de zomer ‘Het verhaal van Gennep’, waar we onder leiding van Erna v.d Ven mee gestart zijn, afgemaakt wordt. Laten we als gemeente er niet ‘eentje van  12 in dozijn’ worden. Wat is ons unieke DNA en hoe gaan we daar met ons toeristisch recreatieve beleid op voort borduren. Op basis daarvan kunnen we dan projecten prioriteren voor uitvoering. Dat is eerder ook zo afgesproken en zo horen we als raad te werken.

Ruimtelijk en bestuurlijk:

In alle kernen wordt inmiddels volop gewerkt aan woningbouwprojecten. Voor jong en oud. Alleen jammer dat de procedures zo lang zijn.

De maatregelen rondom de Zwarteweg. Zelf ga ik er niet veel over zeggen. Maar namens mijn fractie wil ik wel laten weten dat wij graag zien dat er versneld doorgepakt wordt om te komen tot de voorziene maatregelen op de middenlange termijn. Daarmee pakken we problemen echt aan i.p.v. geld te investeren in korte termijn maatregelen. Daarom geven wij er de voorkeur aan om dat geld te investeren in maatregelen voor de middenlange termijn.

De reconstructie van de N271 als 2x2 baans weg is aanstaande. De brede lobby vanuit onze gemeente wordt daarmee beloond. De wens om te komen tot een verbinding voor langzaam verkeer tussen Gennep-West en de Maas zouden wij graag nog opgenomen willen zien in de plannen. Middels een motie willen wij het college daarvoor extra munitie meegeven in de gesprekken met de provincie.

En tot slot spreken wij de verwachting uit dat er voor het einde van dit jaar toch echt begonnen gaat worden met de reconstructie van de Pottenhoek, het schuttersplein en de Prinses Margrietstraat. Dit ter vergroting van de vitaliteit en aantrekkelijkheid van de omgeving. Er zijn ook andere wijken en buurten in onze gemeente die aan kwaliteit van de openbare ruimte te wensen over laten. Om daarover als raad een gedegen oordeel te kunnen vellen en prioriteiten te kunnen stellen, ook financieel, willen wij het college middels een motie verzoeken om een knelpunteninventarisatie op basis van beeldkwaliteit uit te voeren. Wat is er nu waar nodig?

Wij gaan er vanuit hiermee als CDA fractie voldoende input te hebben geleverd voor het opstellen van de begroting voor 2020.

Twan Reintjes

Fractievoorzitter CDA Gennep