10 oktober 2018

Leerlingen Elzendaalcollege bezoeken Tweede Kamer in Den Haag.

Op 10 oktober 2018 hebben 35 leerlingen in het kader van het programma Jongeren en Politiek (Jo&Po) een bezoek gebracht aan het politieke hart van Nederland. Het Jo&Po-programma is een samenwerking tussen Gemeente Gennep, de politieke partijen uit de gemeenteraad en het Elzendaalcollege.
Na een voorspoedig verlopen busreis, werd rond 10.30 uur gestart met een foto-ontdekkingstocht rondom het Binnenhof. Door middel van foto’s en informatie uit de lessen geschiedenis werden belangrijke plaatsen bezocht. Later zullen de resultaten  middels een groepswerkstuk beoordeeld worden. Voor de winnaars is een taart als beloning in het vooruitzicht gesteld. Na Rond 11.45 uur was het tijd voor de lunch, waarbij ook Erik Ronnes (CDA Tweede Kamerlid uit Boxmeer) aanschoof  om met de leerlingen in gesprek te gaan. In de middag stond een kennis- en puzzeltocht op het programma in en rond de gebouwen op het Binnenhof. Inmiddels was het tijd om een kijkje te nemen in de grote vergaderzaal van de Tweede Kamer. De vergadering met een paar parlementariërs over de asbestproblematiek, gaf wel een beeld van de werkzaamheden in de Tweede kamer. De conclusie was: veel bespreken, veel vragen en uiteindelijk beslissen over heel veel verschillende zaken.
Om 16.30 uur stond de bus weer klaar voor de rit naar Gennep. Veilig en wel loodste de chauffeur ons door het verkeer en kwamen we vermoeid, maar voldaan rond 18.30 uur weer bij het Elzendaalcollege aan.
Het hele bezoekprogramma was dit jaar een samenwerking tussen CDA, PvdA, het Elzendaalcollege en de Gemeente Gennep.