08 juni 2017

'Snel internet in gemeente Gennep stap dichterbij'

Bij de behandeling van de begroting voor 2015 is op initiatief van de CDA fractie in Gennep destijds een motie aangenomen, waarmee het college van burgemeester en wethouders is opgedragen om te onderzoeken op welke wijze voorzien kan worden in snel internet in de gehele gemeente Gennep.

Uit het recent uitgevoerde haalbaarheidsonderzoek blijkt dat een gebiedsontsluitende vorm van snel internet in de gemeente mogelijk is. De rapportage heeft aangetoond dat er een kansrijke businesscase ligt.

Het CDA is verheugd met deze uitkomst. Volgens fractievoorzitter Twan Reintjes blijkt uit het haalbaarheidsonderzoek nogmaals dat er veel interesse is voor snel internet in de gemeente Gennep. De respons op de enquête was met ca. 34% ingevulde formulieren erg hoog. Tevens vormen de resultaten een brede afspiegeling van de samenleving. Aangezien het internetgebruik jaarlijks met 40% stijgt is een snelle verbinding volgens Reintjes ook echt noodzakelijk. Op veel plekken ervaren mensen problemen als gevolg van traag internet.

Op 29 mei jl. heeft de gemeenteraad besloten om een volgende fase in te gaan die moet leiden tot volledige ‘verglazing’ van alle kernen, bedrijventerreinen en het buitengebied. Een gebiedsontsluitende vorm van internet draagt bij aan verbetering van de leefbaarheid en de economische aantrekkingskracht. Daarnaast wordt het steeds belangrijker bij de uitvoering zorggerelateerde taken en worden mensen met een goede internetverbinding ondersteund in het thuiswerken.

De volgende fase betreft een vraagbundelingscampagne. In deze fase wordt de deelname van de consumenten en de mogelijkheden van de exploitanten nader onderzocht. Ook vindt er dan een marktconsultatie plaats. Het is nu van belang deze positieve tendens vast te houden om binnen afzienbare tijd overal in de gemeente Gennep te beschikken over snel internet. Het CDA in Gennep is voorstander van snel internet en zal dit blijven ondersteunen.