10 juni 2017

Verenigingen zijn het cement van de samenleving

Deze stelling van CDA fractievoorzitter Twan Reintjes werd jongstleden woensdagavond 07 juni door ruim 30 aanwezige sportbestuurders volmondig beaamd.
Aan de bijeenkomst die georganiseerd werd in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018  werd deelgenomen door een brede afspiegeling van de sportverenigingen in de gemeente. Naast input ophalen voor het verkiezingsprogramma werd nadrukkelijk ook gekeken naar waar momenteel al ondersteuning geboden kan worden.
Veel verenigingen worstelen met het vormgeven van hun toekomst. Mede vanwege de snel veranderende samenleving. Duidelijk werd dat creativiteit en samenwerking nodig is om die toekomst vorm te geven. De rol en functie van verenigingen in onze samenleving is van cruciaal belang. En het vormgeven van de toekomst is een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Het CDA Gennep heeft aangegeven hier samen met de verenigingen aan te willen werken. Een belangrijke uitdaging is om jongeren aan de gemeente te blijven binden. Dit vraagt een betere ondersteuning vanuit de overheid. Tijdens de bijeenkomst zijn interessante suggesties naar voren gekomen om tot meer samenwerking te komen, het leggen van combinaties tussen verenigingen, maar ook werd de noodzaak onderschreven dat er gewerkt gaat worden aan een toekomstbestendig verenigingsbeleid.
Door de aanwezige gedeputeerde Ger Koopmans van de provincie is ingegaan op de ondersteuningsmogelijkheden die de provincie kan bieden, maar ook op het leggen van slimme samenwerkingscombinaties. De sterk veranderende samenleving vraagt om een andere aanpak en dus ook om een ander facilitering van verenigingen. De eerste aanzet is afgelopen woensdag gemaakt. Er liggen nog voldoende uitdagingen, die vragen om het maken van keuzes.  Het CDA Gennep gaat hier graag mee aan de slag, in het belang van een gezond en sportend Gennep.