19 februari 2017

Voortgang locatie ‘Gennepermolen’

SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE/ DE BURGEMEESTER
(vragen ingevolge artikel 37 van het reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad van de gemeente Gennep)
RG nr.:
Datum: 13 februari 2017
Aan: het college van burgemeester en wethouders
Steller vragen: Twan Reintjes
Onderwerp: Voortgang locatie ‘Gennepermolen’
Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:
1. Wat is de reden dat het college juist nu (of pas nu) een informatiebijeenkomst organiseert over de invulling van de locatie 'Gennepermolen'?
2. Welke kaders worden voorafgaand aan de bijeenkomst op 20 februari a.s. aan onze burgers meegegeven ten einde te voorkomen dat valse verwachtingen richting onze burgers worden gewekt?
3. Op 21 september 2016 is de gemeenteraad voor het laatst geïnformeerd over het verdere traject om te komen tot definitieve invulling van de locatie de 'Gennepermolen'.
Toen is een planning aan de gemeenteraad gepresenteerd. Wordt daar wederom van afgeweken?
Zo ja, wat is de reden en waarom is de raad daarover niet eerder geïnformeerd?
Zo nee, wanneer kunnen we een terugkoppeling verwachten van het formuleren van randvoorwaarden en de wijze waarop de keuze van een marktpartij plaats gaat vinden?
4. Het is bekend dat er vraag en behoefte is vanuit de markt om te komen tot invulling van de locatie 'Gennepermolen'. Is het college hier bekend mee?
Zo ja, kan een overzicht aangeleverd worden met de inmiddels aangereikte voorstellen?
5. Wanneer verwacht het college dat begonnen gaat worden met daadwerkelijke planrealisatie (de schop de grond in)?

Toelichting:
Met verbazing heeft de CDA fractie kennis genomen van de aankondiging in de 1Gennep van woensdag 8 februari jl., waarin melding werd gemaakt over een bijeenkomst over de invulling van het gebied rondom de 'Gennepermolen' voor onze burgers op 20 februari a.s..
In maart 2011 is door de gemeenteraad ingestemd met de herontwikkeling van de
locatie 'Gennepermolen'.
Op 23 juni 2014 heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan 'Keramiek Experience' vastgesteld. Dit na een zorgvuldig doorlopen traject met betrokken partijen.
In juni 2015 heeft de ontwikkelaar voor de 'Keramiek Experience' zich teruggetrokken.
Op 12 januari 2016 heeft het college de gemeenteraad middels een raadsinformatiebrief (RIB) geïnformeerd over mogelijke opties om verder te gaan met het gebied rondom de 'Gennepermolen'. In betreffende raadsinformatiebrief was opgenomen dat de gemeenteraad in april 2016 nader inhoudelijk geïnformeerd zou worden over de mogelijke opties voor dit gebied.
Dan zou de gemeenteraad ook gevraagd worden om een keuze te maken uit de toen 4 genoemde scenario's.
April 2016 bleek voor het college niet haalbaar. Er was meer tijd benodigd. Dat heeft het college op 12 april 2016 aan de gemeenteraad, wederom middels een RIB, laten weten. In juli 2016 zouden we nader geïnformeerd worden over het onderzoek naar de 4 scenario's.In juli 2016 is de gemeenteraad opnieuw middels een RIB geïnformeerd over de invulling van de het gebied rondom de 'Gennepermolen'. Op dat moment zijn echter geen onderzoeksresultaten gepresenteerd maar heeft het college aangegeven opnieuw meer tijd nodig te hebben 'om te komen tot een optimale  invulling van de locatie'. Het college zou in gesprek gaan met marktpartijen en de mogelijkheden inventariseren. De gemeenteraad zou in dat traject meegenomen worden.
Op 21 september 2016 heeft er een raadsinformatiebijeenkomst plaatsgevonden, waarin de gemeenteraad is geïnformeerd over hetgeen er tot dan toe heeft plaatsgevonden. Wederom zijn  er geen complete onderzoeksresultaten gepresenteerd. Wel is er een planning gepresenteerd.- september t/m november 2016 zou gebruik worden voor een nadere marktverkenning/consultatie.
- december '16 t/m januari '17 zou gebruikt worden voor het formuleren van randvoorwaarden en de wijze waarop de keuze van een marktpartij plaats gaat vinden.
- in het voorjaar van 2017 staat de selectie van een marktpartij en keuze van het ontwerp gepland.
Uit het vorenstaande kunt u opmaken dat de gemeenteraad al bijna een jaar wacht op mogelijke opties voor invulling van de locatie 'Gennepermolen'. Meerdere malen bleek de met de gemeenteraad overeengekomen planning niet haalbaar. Dit is voor ons als CDA
fractie uiterst teleurstellend voor een locatie die hoognodig om definitieve invulling vraagt.
Uiterlijk in het voorjaar van 2017 had het CDA, conform afspraak met het college, een voorstel verwacht op basis waarvan gekomen kan worden tot definitieve invulling van deze locatie. Wij vragen ons hardop af of dit nog haalbaar is.
In het Kansenboek Gennep uit 2005 stond de herontwikkeling van de locatie 'Gennepermolen' benoemd als prioriteit locatie. We zijn inmiddels ruim 10 jaar verder.
Het getuigt dus niet van daadkracht dat het nog steeds niet gelukt is om deze unieke locatie  definitief ingevuld te krijgen, terwijl bekend is dat partijen/ontwikkelaars hiermee aan de slag  willen.
Ons verbaast de uitnodiging van de 20 februari a.s. verder omdat daarmee richting onze burgers de indruk gewekt wordt alsof met de invulling van deze locatie nog vanaf 'nul' begonnen kan worden en alle opties open liggen. Dat is wat ons betreft geenszins het  geval. In het verleden zijn burgers ook al in ruime mate gehoord over de invulling van deze locatie. Dit is een dossier dat veel  historie (letterlijk en figuurlijk) met zich meedraagt, waar zorgvuldig rekening mee gehouden dient te worden. Verder kent het dossier een belangrijke financiële component.
Een te organiseren informatiebijeenkomst kan zonder duidelijk vooraf gesteld kader leiden tot teleurstelling bij burgers die deelnemen aan deze informatiebijeenkomst en het aanzien van de politiek in Gennep schade aanrichten als verwachtingen uiteindelijk niet ingevuld of waargemaakt  kunnen worden. Vandaar dat wij (de wijze van aankondiging van) deze bijeenkomst ook een verkeerd signaal vinden richting onze burgers. Een goed verwachtingen management vooraf is hierbij erg belangrijk.
Laat voorop stellen dat wij als CDA fractie niets tegen informatieraadplegingen met burgers hebben. Daar doen wij als CDA fractie zelf ook aan. Maar wat ons betreft had het college er verstandiger aan gedaan om dit veel eerder te doen (na terugtrekking van de ontwikkelaar) of nog beter door dit te doen met onderwerpen waarmee vanaf 'nul' begonnen wordt c.q. kan worden.

Ondertekening en naam,
Twan Reintjes, CDA fractie Gennep