03 augustus 2017

Voortgang opwaardering fietspad Hoofdstraat Heijen (tussen Stuwweg en Smele)

Datum: 3 augustus 2017

Steller vragen: CDA Raadslid Jos Sutmuller

Onderwerp: Voortgang opwaardering fietspad Hoofdstraat Heijen (tussen Stuwweg en Smele)

De CDA fractie verzoekt het college de navolgende vragen schriftelijk te beantwoorden:
-    Hoe is het mogelijk dat er door een extern adviesbureau uitvoering is gegeven aan een onderzoek dat moet leiden tot opwaardering van het fietspad aan de Hoofdstraat in Heijen, maar een aantal cruciale aandachts- c.q. knelpunten (genoemd in de toelichting) niet zijn gesignaleerd? Waarom zijn deze pas ca. een half jaar na het onderzoek door het college naar voren gekomen?
-    Hoe gaat het college het ontstane probleem in overleg met betreffend adviesbureau oplossen? Kiest u voor een andere inrichtingsvariant?
-    Is het nog steeds mogelijk om uitvoering te geven aan de planning, zoals deze in het collegebesluit van 14 maart 2017 is opgenomen? Zijnde het doorlopen van de aanbestedingsprocedure in het najaar 2017 en over gaan tot daadwerkelijke opwaardering van het fietspad in 2018. Zo nee, wat is dan de  planning? (Graag de antwoorden voorzien van een toelichting.)

Toelichting:
Tijdens de raadsvergadering van 9 november 2015 heeft de raad op initiatief van het CDA (ondersteund door VVD) een motie aangenomen om op korte termijn met een plan van aanpak te komen voor een fietspad aan de Hoofdstraat in Heijen, tussen Stuwweg en Smele.  Dit met als doel het fietspad aldaar op te waarderen in lijn met het fietspad, zoals dat recent gerealiseerd is langs de N271 richting Afferden.
Het betreffende fietspad vormt een belangrijke schakel van de fietsroute tussen Gennep en Bergen. Op dit moment is het fiets te smal, niet gebruiksvriendelijk en tevens onveilig. Vandaar dat het CDA het initiatief heeft genomen om deze fietsrouteschakel op korte termijn op te waarderen.
Op 19 januari 2016 heeft het college van burgemeester en wethouders (B&W) het plan van aanpak vastgesteld. Daarin zijn een viertal fases beschreven:
Nadat besluitvorming door het college van B&W op 19 januari 2016 heeft plaatsgevonden en de gemeenteraad daarover geïnformeerd is middels een raadsinformatiebrief heeft adviesbureau Kragten de opdracht gekregen om de inventarisatie- en ontwerpfases uit te voeren (resp. fase 1     en 2). De kosten hiervan zijn geraamd op € 15.000,- excl. BTW.
Door adviesbureau Kragten zijn drie inrichtingsvarianten onderzocht voor opwaardering van het fietspad langs de Hoofdstraat in Heijen.
1.    Verbreden van het tweezijdig eenrichtingsfietspad
2.    Een fietspad in twee richtingen aan de westzijde (zijde van de Maas)
3.    Een fietspad in twee richtingen aan de oostzijde (zijde van het bos)
Met omwonenden en Hèjje Mojjer is na het opstellen van de inrichtingsvarianten gesproken.
Het college heeft op 14 maart 2017 besloten om te kiezen voor variant 1. Hierbij blijft de huidige fietsstructuur gehandhaafd. Er ontstaan in die variant geen extra oversteekbewegingen ter hoogte van de komgrenzen, zijwegen en uitritten. Dit is volgens het college in zijn algemeenheid gunstiger voor de verkeersveiligheid.  Tevens heeft het college op 14 maart 2017 besloten om na het beschikbaar stellen van de benodigde middelen (in totaal € 173.000,-, excl. BTW) in 2018 over te gaan tot opwaardering van het fietspad. De kosten van de drie inrichtingsvarianten ontlopen elkaar niet veel.
Tijdens de behandeling van de voorjaarsnota op 3 juli 2017 is de gemeenteraad door het college nader geïnformeerd over het traject dat moet leiden tot opwaardering van het fietspad aan de Hoofdstraat. De CDA-fractie was verbaasd over het bericht. Het college gaf tijdens de behandeling van de voorjaarsnota aan dat er in afwijking van het collegevoorstel van 14 maart 2017 bij variant 1 niet 6, maar 17 (oude) bomen gekapt moeten worden, waarvoor een kapvergunning benodigd is. Daarnaast blijkt dat ter plekke een waterleiding van WML gelegen is die vervangen moet worden en  een knelpunt vormt bij de een versnelde opwaardering van het fietspad.
Het bevreemdt de CDA fractie dat dergelijke zaken in het inventarisatietraject niet naar boven zijn gekomen. Temeer, omdat er door een ter zake kundig adviesbureau onderzoek is gedaan. Dat is wat ons betreft een tekortkoming van het onderzoek. Doordat het onderzoek onvolledigheden en onjuistheden kent is sprake van misleiding bij het maken van de keuze voor een variant.
Graag wil het CDA daarom opheldering over de gang van zaken van het traject dat op korte termijn moet leiden tot opwaardering van het fietspad.

Ondertekening en naam:

Namens het CDA Gennep