De afgelopen keren dat ik een stukje heb geschreven in de Hallo ging het over een van de drie actuele uitgangspunten van het CDA. Ieder keer als ik ze zie of eraan denk komt er een gevoel van herkenning naar boven en de wil om hiervoor te gaan. Ik ben ervan overtuigd dat onderstaande uitgangspunten ons helpen om meer samen te bereiken en ook meer plezier te krijgen in de dingen die we doen. Het gaat over de volgende uitgangspunten:

-Van ratrace naar relaties;

-Van regelzucht naar burgerruimte;

-Van winst naar waarde.

Relaties hebben en onderhouden maakt ons gelukkig. We zijn in ons leven altijd bezig met het opbouwen en onderhouden van relaties, vriendschappen en familiebanden. Om een relatie te onderhouden doen we allerlei dingen samen. We hebben aandacht voor elkaar, we luisteren (echt) naar elkaar, we maken samen plezier, we eten samen of pakken samen een drankje op een terras. In coronatijd is dit niet eenvoudig in te vullen. Dat wil niet zeggen dat we geen aandacht kunnen hebben voor elkaar. Veel mensen leven in eenzaamheid en dat is door corona alleen maar toegenomen. De vaardigheid om via digitale hulpmiddelen te communiceren is bij veel mensen sterk vooruitgegaan, maar die mogelijkheid heeft niet iedereen. Mijn oproep is: laat elkaar niet los en denk wat minder aan jezelf en wat meer aan een ander. In dit geval zou de stelling ‘van ratrace naar relaties’ van toepassing kunnen zijn. Ook na corona helpt dit ons.

We horen als Nederland bij de top van de wereld als het gaat over geluk en tevredenheid. Dat realiseren we ons vaak niet, omdat we gewend zijn aan de omstandigheden waarin we leven. Die omstandigheden zijn niet vanzelfsprekend. Wellicht dat de drie stellingen helpen om daar te blijven waar we nu staan.

Eric Brouwers Raadslid CDA