Enkele weken geleden is er door Dhr. Vossen ingesproken tijdens de Raadsvergadering en heeft hij gesproken over een reis samen met Afslag 10.

Tijdens zijn verhaal werd weer eens duidelijk dat ruim 80 verenigingen, initiatiefnemers en overige bedrijven  inmiddels actief betrokken zijn bij dit project. Zij vertegenwoordigen onder de streep bijna 10.000 inwoners. Dat is nogal wat, toch? Prachtig om te zien welke dynamiek dit teweeg brengt. Nog mooier om te horen zijn de voorbeelden die aantonen wat dit nu al voor alle betrokkenen heeft opgeleverd. Ook ik hoor nog wel eens dat er binnen de andere kernen de angst is dat alles naar Horst gaat.

In mijn optiek is Afslag 10 juist HET voorbeeld en bewijs voor andere dorpen voor wat samenwerken op kan leveren. Gelukkig zijn er binnen een aantal andere kernen voorbeelden (Saam, Sporting ST) die dat ook bevestigen. Als daar de samenwerking niet zal worden gezocht loopt men pas het gevaar dat alles naar Horst zal gaan. Laten we als Raad juist die initiatieven (in welk dorp dan ook) maximaal faciliteren en stimuleren. Jammer is het dan ook dat de oppositiepartijen VVD en SP in de Raad het voorstel niet steunen. Voor mij voelt dat als: “Wel mee op reis willen, het reisdoel en initiatief prachtig vinden, maar niet mee willen betalen aan het ticket”. Jammer!

Als CDA geloven we in deze reis en in de initiatiefnemers hiervan. Samenwerken omdat het kan en niet omdat het moet dat is voor ons Afslag 10 !

John Jenniskens

Raadslid CDA Horst aan de Maas