Afgelopen dinsdag hebben we in de raad vastgesteld wat de ruimte is die we de komende jaren hebben om ambities waar te maken. De investeringsagenda, met daaraan gekoppeld een tijdsplanning, is daarbij besproken en besloten is om deze als uitgangspunt te nemen voor de komende jaren. Als het ware dus een spoorboekje wat duidelijkheid geeft over de te varen koers. Als CDA zijn we blij met deze agenda, het geeft duidelijkheid, ook voor u als inwoner.

Een aantal aandachtspunten hebben we het college meegegeven, waar ik er een paar uit wil lichten. Op het vlak van duurzaamheid willen we realistisch beleid wat herkenbaar, effectief en betaalbaar is. Ook willen we in gesprek met het college over hoe we ons afvalsysteem betaalbaar kunnen houden. Er ligt een financiële uitdaging en we hebben dan ook gevraagd naar efficiencyslagen te zoeken. Dan het op de kaart zetten van Horst aan de Maas als toeristische parel met een enorm divers aanbod. We zien als CDA daarbij duidelijk een verbindende rol voor de gemeente. En deze moet je ook nemen bij al die initiatieven die zomaar ontstaan in onze gemeente. Ben daar het vliegwiel en niet de remmende factor. Soms moet je durven investeren zonder dat rendement precies meetbaar is.

Kortom, het college kan aan de slag met verdere uitwerking van plannen, die we als raad graag tegemoet zien en waarover we ook graag met u in gesprek gaan.

Loes Wijnhoven

CDA Horst aan de Maas