Het woningaanbod in Horst aan de Maas is een belangrijk politiek thema. Dat er woonruimte bij moet is duidelijk, en we willen snel vooruit. In alle dorpen wachten starters en andere woonurgenten al jaren op woonruimte. Maar nog belangrijker dan snelheid is betaalbaarheid. Door stijgende bouwkosten en rentes komen nog meer mensen buitenspel te staan op de woningmarkt, wat doet de politiek?

In raadsvergadering van 20 december hopen we in de gemeenteraad afspraken te maken over de betaalbaarheid van woningen bij nieuwe woningbouw initiatieven. We maken duidelijke afspraken over sociale huur- en koopwoningen, en hebben oog voor betaalbare huur- en koopwoningen in de vrije sector. Daarnaast maken we afspraken over de grondprijs in onze gemeente, die ondanks de inflatie zo goed als gelijk blijft.

Maar we kunnen meer doen. In verschillende kernen werken vooral jonge inwoners aan CPO-projecten (collectief particulier opdrachtgeverschap), waarin initiatiefnemers hun financiële ruimte optimaal kunnen benutten. Als gemeente moeten we dit soort initiatieven zo goed als mogelijk ondersteunen. Ook tijdelijke en flexibele woonruimte verdient meer aandacht. Vanuit de landelijke overheid wordt flexibele woonruimte gestimuleerd en in het hele land zijn er voor dit soort initiatieven (denk ook aan tiny houses) meer inschrijvers dan beschikbare plekken.

De gemeente kan een belangrijke rol spelen bij de haalbaarheid van dit soort initiatieven. Het zo goed als mogelijk faciliteren van onze inwoners, zeker als ze bijdragen aan oplossingen voor onze woningbouwopgave, is één van de belangrijkste taken van ons lokaal bestuur.

Roel van Leendert