We hebben een klimaatakkoord om CO2 te verminderen. We gaan van 130 naar 100 op onze snelwegen, maar onze oosterburen “scheuren” gewoon door. Agrarische bedrijven worden in rap tempo opgekocht om minder CO2 uit te stoten, waardoor we meer moeten importeren. In andere landen krijg je subsidie als je een gasketel in je huis plaatst terwijl wij er hier vanaf willen. In de CO2 berekeningen wordt vliegverkeer en scheepvaart niet meegenomen. Begrijpt u het nog?

Door stikstof in onze natuurgebieden krijgen we minder biodiversiteit. I.p.v. heide krijgen we meer bomen en struiken. Minder insecten, maar meer zoogdieren. Natura-2000 gebieden aan de andere kant van de grens worden afgegraven voor bruinkool. Begrijpt u het nog?

PFAS in onze grond. Gevaarlijke stoffen die schadelijk zijn voor mens en dier.
De (lokale) overheid en grondbedrijven geven miljoenen uit aan het verplaatsen van grond. Vergunningen voor bouw en verbouw blijven veel te lang liggen, dit kost handen vol geld. Na verplaatsing van de grond zijn deze schadelijke stoffen nog steeds aanwezig. Begrijpt u het nog?

Dat we iets moeten doen aan al deze klimaatproblemen is een ding wat zeker is. Als we niks doen worden we in de toekomst misschien wel “Horst aan de Zee”! We kunnen dit niet alleen, maar samen kunnen we een mooie bijdrage leveren. Ik denk dat onze gemeente kan bijdragen aan het oplossen van al deze problemen, maar wel met gezond verstand. Dan begrijpen wij het allemaal.

Patrick Bierens

Burgerraadslid