Het is eigenlijk jammer dat ik deze titel zo moet noemen. Zeker voor iemand die graag communiceert zonder te hoeven balanceren. Iemand die meteen zegt waar het op staat en vaak ook meteen weet wat je bedoelt en wat je wilt. Dat maakt het gemakkelijker om dingen te bereiken. Zo doe je dat in het dagdagelijkse zakenleven.

Maar hoe gaat dat in de politiek? Ook daar is het juist een kwestie van goed communiceren. Alleen komt daar de extra dimensie bij dat het publiekelijk is en dat velen er wat van vinden. Er wordt vaak gevraagd om heldere, duidelijke communicatie, maar op een of andere manier zijn er ook situaties waarbij die heldere communicatie niet gewaardeerd of gezien wordt. Dat heeft dan vaak te maken met wat wil je horen en zien en ben je het ermee eens, of zie je het anders? Op zich niets mis mee, maar dan word je vaker gedwongen om meer te balanceren in het communiceren. Klinkt wat vaag misschien, maar wellicht ben ik al aan het balanceren.

Beste politici, beste burgers, ik roep u allen op om meer met elkaar te communiceren en elkaar te waarderen en respecteren. Doe dat niet via Social Media of stukjes in de HALLO, maar zoek elkaar op of bel elkaar en respecteer wat een ander vindt, zonder hem of haar uit balans te willen halen. We willen immers toch samen wat bereiken? Dat kan alleen door meer te communiceren en minder te balanceren.

Alex Janssen

Raadslid CDA Horst aan de Maas