Het is vakantietijd. In de politiek een periode van zogenoemd reces, waarin geen raadsvergaderingen plaatsvinden of raadsvoorstellen worden gedaan. Vakantie, en daarmee het afstand nemen van de dagelijkse beslommeringen, vinden we erg belangrijk. Vaak is de vakantie een periode van het opzij proberen te zetten van je zorgen. Dat lukt mij redelijk, maar waar ik mij ook in vakantietijd zorgen over maak, is de tweedeling in onze maatschappij die steeds groter lijkt te worden.

Het betreft inmiddels vele onderwerpen. Een recent voorbeeld is het wel of niet vaccineren tegen covid-19. Het probleem is dat mensen recht tegenover elkaar staan in plaats van een open dialoog voeren. We luisteren niet naar elkaar. Iedereen lijkt een eigen waarheid te hebben, vaak gevoed door sociale media. Doordat we niet naar elkaar luisteren, hebben we voor mijn gevoel ook steeds minder begrip voor elkaar. Het woord polarisatie valt steeds vaker.

Je bent ergens 100% voor of 100% tegen. Je telt blijkbaar niet meer mee als je niet kiest voor een van de kampen. Terwijl er natuurlijk vaak ook een gulden middenweg is. Ik wil graag oproepen tot begrip voor elkaars mening en een goede, gezonde dialoog. Het is goed dat niet iedereen dezelfde mening heeft. Dat we verschillend tegen uiteenlopende onderwerpen aan kijken. Maar wat daarbij volgens mij super belangrijk is, is dat we naar elkaar blijven luisteren. En elkaars mening respecteren. Standpunten mogen uit elkaar liggen, als je als mens maar tot elkaar komt. Een goede dialoog doet wonderen.

Eric Brouwers Raadslid CDA