Aankomend jaar zullen er de meesten evenementen worden georganiseerd sinds het bestaan van Horst aan de Maas. Dit komt natuurlijk door het 800 jarig bestaan van Horst en haar omgeving, het OLS dat wordt gehouden in Sevenum en tal van evenementen in onze kernen.

Hier ben ik ontzettend gröts op en ik vind dat wij dit als gemeente moeten ondersteunen en faciliteren. In geheel Zuid-Nederland organiseren wij de meeste B-evenementen en die B zegt niks over de kwaliteit maar over het aantal bezoekers, namelijk festiviteiten met een bezoekersaantal tussen de 250 en 1000 personen. Zo goed als alle evenementen worden op vrijwillige basis georganiseerd voor en door de gemeenschap. Dit brengt mensen samen.

Echter wil dit niet zeggen dat alles vlekkeloos verloopt, men zegt weleens “zonder wrijving geen glans”. Het evenementenbeleid wordt binnenkort opnieuw vastgesteld. Hierop vooruitlopend hebben een aantal organisaties de afgelopen tijd al te maken gehad met nieuw beleid. Een voorbeeld hiervan is het aantal beveiligers tijdens een evenement. Per 250 bezoekers moet er volgens beleid één beveiliger zijn. Het is goed dat er bij sommige evenementen beveiliging aanwezig is, echter als er tijdens de prijsuitreiking van Zaerum Kwist geëist wordt dat er 4 beveiligers aanwezig zijn slaan we mijn inziens de plank volledig mis. Organisaties met een laag risicoprofiel worden onnodig op kosten gejaagd. Graag ga ik met het college, raad en organisaties in gesprek om tot een gedragen en werkbaar evenementenbeleid te komen.

Danny van Hees

Raadslid CDA