Is een beleid wat werkbaar, betaalbaar en uitvoerbaar is voor organisaties. Waar er een balans is tussen veiligheid en vertrouwen in de organisatie. Om te voorkomen dat we zaken niet dichtregelen en het enthousiasme van verenigingen en organisaties ontnemen om iets moois te organiseren voor onze inwoners.

Afgelopen jaren zijn ons veel signalen toegekomen dat het huidige beleid niet werkbaar, betaalbaar dan wel uitvoerbaar is. Voorbeelden van: 4 beveiligers op een 'prijsuitreiking' van een dorpskwis, de nok hoogte van een 'partytent' voor vrijwilligers en een 'strooiplan' voor een kermis in Juli’, duiden dat er verandering moet komen. 6 april jl. verscheen er een artikel in De Limburger met de kop “Regeldruk bedreigt Limburgse evenementen”. Een kop die helaas direct zijn uitwerking kent in Horst aan de Maas en aanleiding van het artikel was een onlangs verschenen rapport opgesteld door de Provincie.

Echter voorzie ik wel licht aan het einde van de tunnel. Met de aanstelling van de nieuwe burgemeester heb ik hem meteen benaderd om de huidige situatie te bespreken. Zo geschiedde 12 april jl. Mijns inziens een verademing voor wat komen gaat. Burgemeester Palmen legde zijn grondgedachte uit als iemand iets wil organiseren en aanklopt bij de gemeente: “Gezellig, leuk, hoe kunnen wij u daarbij helpen?”

Om hem meteen te voorzien van informatie organiseren wij als CDA binnenkort een avond waar we kansen en aandachtspunten willen ophalen om deze vervolgens te implementeren in het nieuwe evenementenbeleid. De uitnodiging volgt.

Danny van Hees

Raadslid CDA