Ik wil graag aandacht vragen voor onze jongeren in Horst aan de Maas. Waarom? Omdat ik er zelf onderdeel van ben en als 19 jarig burgerraadslid veel berichten krijg waarover ik mij zorgen maak. We hoeven niemand uit te leggen hoe vervelend het is om te dealen met COVID-19. Veel beperkingen, regels, soms begrijpelijk, soms ook helemaal niet. Maar waarom specifiek aandacht voor de jongeren? Ik hoor vaak van mijn ouders dat ze vroeger veel plezier hebben gehad toen ze tussen de 16 en 25 jaar uitgingen in allerlei feestzalen in de regio en volop elkaar konden leren kennen. Voor hun de mooiste tijd.

Maar weten jullie ook dat er het afgelopen 1,5 jaar nagenoeg geen momenten zijn geweest om andere jongeren te ontmoeten buiten je echte vriendengroep? Dat sommige 20 jarige jongeren nog nooit een legaal biertje hebben mogen drinken op een festival? Even hebben we begin juli van dat gevoel en vrijheid mogen genieten, wat geweldig was. Helaas heeft iedereen de versoepelingen soms te snel omarmt, wat volgens mij ook heel normaal is. Jongeren zijn erg sociaal en willen elkaar ontmoeten en genieten van feestjes. Het is daarom  zuur dat we weer te maken krijgen met diverse beperkingen en het wederom annuleren van onze zomervakanties.

Vergeet ook niet welke achterstanden sommige jongeren hebben opgelopen in het onderwijs door onder andere online les. Sommige studenten hebben elkaar amper in het echt gezien. Ik wil helemaal niet klagerig overkomen, maar wil wel alle inwoners van onze gemeente oproepen om het probleem te erkennen. Dat we begrip houden voor elkaar en ook motiveren dat het allemaal goed komt.

Stuur mij gerust een berichtje als we ergens aandacht voor moeten hebben om elkaar te helpen in de weg naar meer vrijheid voor onze jongeren!

Jarno Cox

Burgerraadslid