In 1866 was de spoorlijn tussen Venlo en Helmond gereed en groeide het aantal inwoners van America gestaag van 7 gezinnen in 1850 tot meer dan 800 gezinnen heden ten dagen. Zo groeide ook het aantal treinen van enkele per dag tot meer dan 1000 treinen per week op dit moment.

Geluidsoverlast, trillingen en fijnstof zijn enorm toegenomen. Gemiddeld komt er iedere 10 minuten een trein voorbij. De helft zijn goederentreinen waarvan, sinds 1 januari, 20 goederentreinen 740mtr lang mogen zijn. Toen in 2017 de stedenbouwkundige visie werd vastgesteld kon Prorail vooruit met het project geluidsschermen langs dit spoorlijn traject. Zeker als Wethouder Beurskens het project naar voor weet te halen als er met de pilot: pv panelen op geluidschermen kan worden meegedaan. Maar dan wordt het project gepresenteerd… 3mtr hoge betonnen geluidschermen en pv panelen die er nog bijna 50 cm bovenuit steken en dat aan beide zijden van het spoor. Gaat Prorail een Chinese muur door America bouwen? Er was toch afgesproken dat er 1mtr hoog beton met 2 mtr doorzichtig scherm erop aan de noordzijde zou komen en 1 mtr hoog beton aan de zuidzijde? Inmiddels is er met Prorail gesproken en lijkt het erop dat het moeilijk is het plan aan te passen zonder opnieuw het hele traject te doorlopen. We zouden het college nogmaals heel dringend op willen roepen alles in het werk te stellen hier toch op korte termijn met duidelijkheid te komen en een helder tijdstraject te schetsen zodoende dat duidelijk is wat men kan verwachten.  

Frenk Peeters
Raadslid CDA Horst aan de Maas

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.