Na de voorjaarskermis in Horst heb ik mijn ongenoegen geuit over de kermis. Naar aanleiding daarvan kwamen er vele reacties die dat gevoel onderschrijven en ideeën die de kermis kunnen opwaarderen.

Verschillende gesprekken heb ik de afgelopen tijd gevoerd met betrokkenen  zoals  het centrummanagement, Horster horecaondernemers, oud-voorzitter van de kermiscommissie, huidig verantwoordelijk ambtenaar en uiteraard de mensen die de kermis bezoeken en bezochten.

Alle onderschreven dat de huidige setting van de kermis niet het ideaalbeeld is wat het zou kunnen zijn. Uit enkele gesprekken kwam de vraag naar voren of de kermis nog wel is wat men wil. Er is zoveel te doen om ons heen en een attractiepark is aantrekkelijker dan de kermis. Echter zou ik dat argument  willen weerleggen als we kijken naar de dorpen om ons heen.  De Sevenumse kermis is nog nooit zo goed bezocht als afgelopen jaar, er is voor het eerst een kermis in Kronenberg georganiseerd en de Meterikse kermis kent inmiddels ook al een derde editie. Dit laat zien dat de kermis nog volop in trek is. De vorm t.o.v. een traditionele kermis is weliswaar anders, maar toch!

Aankomend weekend is de najaarskermis in Horst. Met het voorval in Broekhuizen in het achterhoofd heeft de gemeente stappen ondernomen ten aanzien van de controle van de attracties. De opstelling zal er in ieders geval anders uit zien dan voorheen, maar de ideale kermis is in ontwikkeling en daar zullen we samen voor moeten gaan.

Gewoon samen doen.

Danny van Hees