Na een jaar voorbereiding werden de OLS-activiteiten vorige week afgetrapt met het Kinjer OLS.  Voor basisschoolleerlingen uit heel Limburg stond het voorjaar in het teken van die ene dag in juni.

De meeste kinderen weten wel wat een schutterij is en dat die een aantal keer per jaar door het dorp marcheert, maar vaak houdt het daar op. In voorbereiding op het Kinjer OLS in Grubbenvorst zo’n negen jaar geleden maakte ik samen met mijn klas echt kennis met het schutterswezen. We maakten zelf onze uniformen en vaandels, gingen koningsschieten en leren marcheren bij Schutterij Sint Jan en we kregen uitgelegd waar de schutterij vandaan komt en wat ze betekent voor Limburg. In deze periode werkten we als klas samen toe naar ons grote doel van dat jaar en leerden we meer over het Limburgs cultureel erfgoed. Dat maakt het Kinjer OLS ook zo waardevol.

Op de dag zelf leek het warme weer heel even roet in het eten te gooien, maar de organisatie was voorbereid op de hitte. Het programma werd omgegooid en een heus waterspeelparadijs stond klaar om verkoeling te bieden. Het schieten om ’t Ummeke ging gewoon door en dus nam de spanning toe. En het kan vrij stressvol zijn om te moeten schieten nadat je klasgenoten voor je alles hebben geraakt, weet ik uit ervaring. Het succes van het Kinjer OLS belooft wat voor komend weekend. Weej zeen os in Zaerum!

Hielke Hertsig, Burgerraadslid CDA Horst aan de Maas