Het is slecht gesteld met het klimaat. De emoties kunnen hoog oplopen aan de keukentafel, laat staan in een politieke vergaderzaal. Het ontbreekt aan een echt gesprek waarbij wordt geluisterd om te begrijpen in plaats van te overtuigen met als gevolg dat steeds meer mensen zich niet gehoord en begrepen voelen. Dat moeten mensen in de politiek zich aantrekken, maar ook mensen buiten de politiek.

Over een kleine twee maanden gaan de stembureaus weer open. Dat betekent ook dat de politieke campagnes op het punt staan te beginnen, maar voor veel partijen al zijn begonnen. Voor velen een van de mooiste onderdelen van de politiek omdat inwoners meer dan anders hun stem kunnen laten horen. Deze tijd kent echter ook een lelijke kant. Het is namelijk ook een periode waarin de aandacht voor het verhaal van de ander plaats maakt voor de drang om het eigen verhaal te vertellen. Met grotere verschillen als gevolg.

Volgens mij is er maar een oplossing voor dit probleem: een beetje mildheid. Een beetje mildheid in het gesprek dat je voert met iemand met een andere mening, zodat een gezamenlijke uitkomst sneller wordt gevonden. Een beetje mildheid van het bestuur naar de inwoner door de menselijke maat terug te brengen. Een beetje mildheid in het politieke spel, zodat bestuurders en volksvertegenwoordigers verantwoordelijkheid kunnen blijven nemen. En ook een beetje mildheid van inwoners voor politici. Het zijn per slot van rekening net mensen. Niet omdat het te heet wordt in de keuken, maar omdat het gerecht anders aanbrandt.

Hielke Hertsig

Burgerraadslid CDA Horst aan de Maas