Kunst en Cultuur : Woorden die vaak worden gebruikt maar waar nooit echt en vaak bij stil wordt gestaan. Kunst associeerde ik met schilderijen en kunstwerken waar ik bij de helft nooit begreep waarom dit kunst heette. Cultuur was mij musicals in een schouwburg. Belangrijk ? Mmmm. Het belang is echter veel groter dan we op het 1e oog denken. Beiden zijn namelijk een spiegel van hoe je als samenleving functioneert. Kunst en cultuur laten zien waar wij voor staan, hoe we zijn, wat we denken, wat we voelen. Niet direct door een fysiek iets maar vooral omdat het voor iedereen mogelijk maakt zich te kunnen en te mogen uiten. Jeugd is daarbij erg belangrijk. Door op jonge leeftijd kennis te maken met kunst en cultuur ontwikkelen kinderen hun creativiteit, hun expressie, het vormen van hun mening, het communiceren van die mening en nog een aantal onmisbare disciplines. Laten we kunst en cultuur dus koesteren. Een actueel voorbeeld is het mogelijk maken van een bouwhal te Grubbenvorst waardoor kunst en creativiteit in de toekomst mogelijk blijft voor vele verenigingen/stichtingen en laten we ook de nieuwe cultuurtempel ‘t Gasthoes niet vergeten.

De vrijheid van creatief mogen denken en doen is voor mij zo’n beetje de definitie van kunst en cultuur. Dat we deze begrippen verschillend beleven uit zich in de enorme diversiteit die we aan kunst en cultuur kennen. Dat is prachtig, toch ?

John Jenniskens