Net als onze gemeente worstelen veel gemeenten in het land met de kosten op het sociaal domein en met name de jeugdzorg. Dat Horst aan de Maas niet de enige is baart zorgen, maar betekent ook dat we er niet alleen voor staan.

Door mijn werk als stagiaire bij de Tweede Kamerfractie van het CDA zijn de lijntjes naar Den Haag korter dan ooit. Sterker nog ik ben soms het lijntje. Hierdoor kun je enerzijds Tweede Kamerleden informeren over de lokale praktijk en anderzijds kun je als lokale fractie een beroep doen op de kennis van Kamerleden die de iedere dag bezig zijn met het verbeteren van een bepaald onderdeel van de samenleving.

Een voorbeeld is de avond over jeugdzorg die woordvoerder sociale zaken en werkgelegenheid René Peters heeft georganiseerd maandag 14 oktober. Vanuit het hele land kwamen CDA’ers samen om ervaringen met de jeugdzorg met elkaar te delen en om van René te horen waar hij zoekt naar een oplossing voor de tekorten. Alleen simpelweg meer geld als pleister voor het bloeden is namelijk niet de oplossing. Het bloeden moet worden gestelpt.

De belangrijkste opgave voor gemeenten en dus ook voor Horst aan de Maas is het grip krijgen op de jeugdzorg. De eerste stap is het invullen van het begrip ‘jeugdhulp’. De vraag wat wij onder jeugdhulp vinden vallen beantwoorden. We gaan samen aan de slag om weer grip te krijgen op de uitgaven in het sociaal domein.

Hielke Hertsig

Burgerraadslid CDA Horst aan de Maas