Binnen de piramide van Maslow staan veiligheid en zekerheid op plek twee van onze basisbehoeften. Hierbij staat een goed onderdak (dus goed wonen) bovenaan.

Als gemeente zijn we eerstverantwoordelijke voor het faciliteren van deze belangrijke basisbehoefte. We hebben al vaker uitgesproken dat we een aantrekkelijke gemeente willen zijn om in te wonen. Voor jong, oud en zeker ook voor nieuwkomers. Onze woningmarkt is helaas niet in balans. Voor Horst aan de Maas zou er een woningvoorraad van ca. 450 woningen moeten zijn voor een gezonde balans. Op dit moment staan er 88 huizen te koop. Er is absoluut onvoldoende aanbod waardoor de prijzen omhoog blijven vliegen. Ook op de huurmarkt is deze onbalans aan de orde. We zijn de afgelopen jaren geremd vanuit hogere overheden door uit te moeten gaan van langetermijnvoorspellingen. Die werkwijze willen we doorbreken. We gaan voor het moment van nu. De behoefte van dit moment. We zetten als CDA in op: voldoende grondvoorraad in alle kernen en een vooruitstrevend woonbeleid. Flexibele bestemminsgplannen en een goede mix van verschillende  woningentypen -(sociale) huur- en koopwoningen- in gemeenschappen. Beter werkbare en versnelde procedures op basis van vertrouwen. Betaalbare koopwoningen, lef tonen en initiatief nemen.

Samengevat moeten we durven te investeren in onze gemeenschap op huisvestingsgebied, wetende hoe waardevol dit is. En daarmee bedoelen we sociale waarde in de breedste zin van het woord.

We koesteren de veel goede wooninitiatieven in Horst aan de Maas.

We kijken uit naar het Masterplan wonen dat in maart wordt gepresenteerd.

Eric Brouwers