Na een enerverende politieke week is het erg fijn om in het weekend te merken hoe mensen in positieve zin het verschil weten te maken. Dit begon al op vrijdagavond tijdens de première van de Horster Revue. Tweehonderd mensen die gewoon naast hun werk en gezin een voorstelling neerzetten waar Joop van den Ende trots op zou zijn. Ik heb professionele voorstellingen gezien die slechter waren.

Maar ook tijdens de open dag van zowel Dinnissen als Vissers Olie (vanaf nu Vissers Energy group) zag je dat mensen het verschil maken. Het mooiste dat ik bij beide innovatieve en toonaangevende bedrijven zag waren niet de machines en technieken maar de mensen. Op beide plaatsen kwam ik in gesprek met werknemers. Of het nu ging over engineering uitdagingen, het design van een as of fossielvrije diesel, één ding hadden ze gemeen, de passie voor hun vak en trots op het bedrijf waar ze werken. Bij beide bedrijven blijven werknemers ook vaak lang werken en groeien ze mee met het bedrijf. Dit zegt iets over de mensen die deze bedrijven leiden en het is misschien wel een voorwaarde om innovatief en toonaangevend te zijn en blijven binnen je branche.

De film over 100 jaar Vissers op hun website laat mooi zien dat mensen het verschil maken. Ik ben er van overtuigd dat je over Dinnissen en diverse andere bedrijven uit Horst aan de Maas eenzelfde film kunt maken. Wij mensen, wij maken het verschil.

Han Geurts

CDA Horst aan de Maas