Onlangs zijn we met de raad een dag eruit geweest en hebben  een aantal plekken binnen onze  gemeente bezocht. Het heeft  me weer verrast  hoeveel kracht er in onze gemeenschap zit. We begonnen in Amerca, det stiët! Een enthousiast verhaal over plannen rondom de Beukenhof alsook de Dorpscoöperatie America.

Vanuit America naar Kronenberg  waar we door de werkgroep bijgepraat zijn over de ambitie die Kronenberg heeft, energieneutraal zijn in 2030! Op dit vlak gebeurt al ontzettend veel. Als raad is het mi van belang deze initiatieven te faciliteren, maatwerk te leveren en waar draagvlak is mogelijkheden te creëren.

Vervolgens lunch in Hegelsom, waar we bijgesproken zijn over het plan om het centrum een flinke boost te geven. Wederom een bijzonder project, waarbij wel duidelijk werd dat het soms zoeken is tot hoever de eigen kracht van inwoners gaat en waar de gemeente in beeld moet komen.

Vanuit Hegelsom naar Lottum waar met trots het Strandje aan de Maas + het eetpunt gepresenteerd werden.  Mooi om te zien dat door het enthousiasme zelfs even vergeten werd dat de weg ernaar toe niet altijd even soepel heeft gelopen.

De afsluiting  was bij Wittenhorst. Hier kwamen o.a. de Gezondste Regio en Afslag 10 aan het woord. Beide projecten zijn veelomvattend en hebben  al veel waardevolle verbindingen tot stand gebracht. Tenslotte  zijn we in gesprek gegaan met een aantal kleinere initiatieven. Kortom een ontzettend leuke en leerzame dag voor ons allen.

Loes Wijnhoven

raadslid CDA Horst aan de Maas