Afgelopen donderdag 12 december mocht ik aanwezig zijn bij een bijeenkomst, georganiseerd door Vur Oow (platform dat gespreksavonden organiseert over thema’s die leven onder de inwoners van Horst aan de Maas).

Thema was ‘Minder eenzaamheid’. Een veelbesproken en veelgehoord thema dat nu in deze dagen voor kerst nog meer tot de verbeelding spreekt. Er lijkt steeds meer behoefte te zijn aan voorzieningen tegen eenzaamheid. In een tijd waarin de maatschappij steeds meer is verschoven naar een stukje individualisme, willen we eigenlijk weer veel meer gaan omkijken naar elkaar en het naoberschap ervaren. Eenzaamheid is een lastig te omschrijven begrip. Wanneer ben je eenzaam? Het is een gevoelskwestie en voor iedereen is dat anders. Tijdens deze avond presenteerden 12 initiatieven uit Horst aan de Maas zich, die zich inzetten om eenzaamheid te bestrijden.

12 Organisaties of particulieren met daaromheen een groot aantal vrijwilligers.

Wat opviel deze avond was dat er zóveel initiatieven ontplooid worden om dit “probleem” te bestrijden. Het omzien naar elkaar wordt door actieve inwoners al erg intensief opgepakt. Want deze 12 initiatieven zijn niet de enigen in Horst aan de Maas. Er zijn zoveel meer vrijwilligers daarin actief. Maar ook werd door alle aanwezigen geconstateerd dat eenzaamheid moeilijk te lokaliseren is. Hoe bereik je mensen die zich eenzaam voelen?

Het was een avond waarin initiatieven elkaar konden vinden en inspireren en verbindingen werden onderling gelegd.

Mijn afdronk van deze avond was dat ik diep respect heb voor alle vrijwilligers die zich op enigerlei wijze inzetten voor onze inwoners.

Annemie Craenmehr-Hesen

Raadslid CDA Horst aan de Maas