In de raadsvergadering van 20 december hebben we onze burgemeester opgeroepen om zijn besluit over de noodopvang in Horst te heroverwegen en de noodopvang te verlengen. Daarnaast dienden we samen met D66-GroenLinks, PvdA en Perspectief een motie in over de sluiting van de opvanglocatie.

In de zomer van 2022 stak gemeente Horst aan de Maas haar nek uit toen gemeenten werden opgeroepen om op zeer korte termijn noodopvang te realiseren voor vluchtelingen. Bij besluit van de burgemeester werd in Horst in allerijl een noodopvang gerealiseerd. Die opvang bleek een succes. Talloze vrijwilligers, de buurtbewoners en de gemeente lieten zien dat Horst aan de Maas een veilige haven is voor kwetsbare doelgroepen.

Dat dit niet vanzelfsprekend is, zal bij de meeste lezers bekend zijn. Vaak ontstaat er weerstand tegen een vluchtelingenopvang, of ontwijken gemeentebestuurders verzoeken van de rijksoverheid om opvang te realiseren. Hier gaat dat anders. Dat bleek onder meer door de massale opkomst van belangstellenden bij de raadsvergadering van 20 december.

Per 9 januari zal de noodopvang sluiten, de bewoners van de noodopvang verhuizen naar een nog te realiseren noodopvang in Landgraaf. Een besluit waar onze fractie moeite mee heeft. We hebben begrip voor de moeilijke keuze die de burgemeester heeft moeten maken, maar wij gunnen de bewoners van ‘onze’ noodopvang een langer verblijf in Horst zonder de onzekerheden van een nieuwe verhuizing. We zijn trots op wat onze gemeente heeft laten zien de afgelopen maanden en hadden dit daarom graag een vervolg gegeven.

Roel van Leendert