In deze bijzondere tijden willen we graag stil staan bij een bedrijfstak die de samenleving verbindt: de horeca- en evenementenbranche. De horeca en evenementen zijn bij uitstek de plekken waar contact met elkaar, de onderlinge ontmoeting, hoog in het vaandel staat. Ontmoeten hoort bij het leven, geeft ontspanning, brengt rust en levert mooie momenten op.

Zeker in een tijd waarin de individualisering overheerst, moeten we zorgen dat die ontmoetingsmogelijkheden blijven bestaan. Maar in die sectoren zien we nu dat zware tijden zijn aangebroken. De ziel wordt daarmee uit onze maatschappij gezogen. Om meerdere redenen willen we er dan ook voor pleiten dat het toekomstperspectief voor onze ondernemers behouden blijft. Dat willen we doen door als lokale overheid verantwoordelijkheid te nemen, maar ook door een oproep te doen aan de landelijke overheid.

Fooi

Zoals gezegd, de horeca en de evenementen horen bij onze maatschappij. Het is dan ook pijnlijk om te zien hoe hard zij in deze tijd getroffen worden. De extra service om maaltijden af te halen of een enkel tentje dat geplaatst wordt voor bijvoorbeeld een kleine uitvaart, zetten geen zoden aan de dijk. De meest recente regeling van het Rijk om de getroffen horecaondernemers gedeeltelijk te compenseren, is, hoe goed bedoeld ook, slechts een fooi. Waar ondernemers echt behoefte aan hebben is zekerheid én perspectief over het voortbestaan van hun zaak.

Uiteraard staat de volksgezondheid voorop, maar de economische-, ja zelfs de psychische gezondheid van onze ondernemers is ook iets om te bewaken. Regels zijn een middel om een doel te bereiken, maar moeten geen doel op zichzelf worden. Laten we daarom gezond verstand gebruiken om te bekijken hoe horecaondernemers, onder voorwaarden, hun zaken weer kunnen openen. De branche heeft laten zien dat in nagenoeg elk restaurant de anderhalvemeterregel prima te hanteren is.

Letschert

De kracht van ontmoeting is ook één van de twee denkrichtingen voor vooruitgang in het adviesrapport ‘De kunst van richting te veranderen’, geschreven door de taskforce BEST onder voorzitterschap van Rianne Letschert. In dat rapport wordt onderstreept hoe belangrijk het is om elkaar te blijven ontmoeten. Maar net zo wezenlijk voor de vooruitgang is het feit dat er in de horeca- en evenementenbranche ook ontzettend veel mensen werkzaam zijn. En die werkgelegenheid staat onder druk. Ondernemers vinden bij de banken geen coulance meer en zien zich genoodzaakt om kosten te besparen, bijvoorbeeld door personeel te ontslaan dat ze jarenlang hebben opgeleid. En als er straks betere tijden aanbreken, hoe lastig is het dan wellicht om weer vakbekwaam personeel te vinden. Wat zou het goed zijn als ondernemers juist in deze tijd hun personeel gewoon kunnen behouden.

Oproep

Via deze weg doen wij een dringende oproep aan het Rijk om verantwoordelijkheid te nemen en de horeca- en evenementenbranche serieus te compenseren voor de geleden schade. Alleen dan kunnen voor de toekomst de ontmoetingsplekken behouden blijven. De samenleving heeft daar behoefte aan.

Ook roepen wij het Rijk op om het gezond verstand te blijven gebruiken en de regeldruk niet onnodig op te voeren. Dat is in het belang van de totale gezondheid van de BV Nederland. Zoek naar maatwerkoplossingen en kies ervoor om bijvoorbeeld de restaurants toe te staan onder voorwaarden weer open te gaan. Denk in kansen en mogelijkheden. We hebben samen de verantwoordelijkheid om te zorgen voor elkaar en ook te zorgen voor het toekomstperspectief van onze ondernemers.

Erwin Boom en Rudy Tegels zijn wethouder van economische zaken in achtereenvolgens Venlo en Horst aan de Maas