Sporten is een leuke en gezonde bezigheid voor veel mensen, of ‘t nu gaat om hobby, recreatief of in competitie verband. Alleen, met z’n tweetjes, met een hele groep of een team. Gewonnen of net verloren, de snelste tijd of net niet dat maakt allemaal niets uit als je er maar een lekker gevoel aan overhoudt.

Onze samenleving past zich aan naar de sportvraag die er is. Waar er vroeger in de directe omgeving maar een paar keuzes waren qua sport is dat ondertussen best veranderd. We gaan gemakkelijker naar een sport die verder weg ligt, het aanbod van sporten is veel breder geworden. Maar het aantal jeugdigen wordt minder (in sommige dorpen de helft of minder t.o.v. 15 jaar terug). Voor team sporten wordt het dus steeds belangrijker om samenwerkingsverbanden aan te gaan met andere clubs. Voor nu, om de jeugdteams bij elkaar te krijgen en over enkele jaren om de seniorenteams bij elkaar te krijgen. Zodat de sport toch behouden blijft voor de dorpen. Verschillende sporten zijn hier ook volop mee bezig. Dat we moeten samenwerken is duidelijk maar wel op de juiste plek zodat het ook door de huidige en toekomstige gebruikers gedragen kan worden. Daarom is het ook belangrijk om een toekomst bestendige plek voor dit cluster te vinden.

Op dit moment staat het samenwerkingsverband voor de buitensport accommodatie voor het cluster Meterik America (Hegelsom) voor zo’n moeilijke keuze. Ook wordt er bekeken waar de binnensport accommodatie voor dit cluster zou kunnen komen. Als beide accommodaties op 1 plek kunnen landen zouden ze elkaar kunnen versterken en wordt het een ontmoetingsplek voor heel veel sporters, ouders en toeschouwers. Waar we samen van elkaars sport kunnen genieten.

Nu is het moment dat er iets gebouwd kan worden, of dit over 10 of 15 jaar kan, weet nog niemand.

Frenk Peeters

Raadslid CDA Horst aan de Maas