Dinsdag 21 april jl. heeft de gemeenteraad ingestemd met de Regiovisie. Ook de gemeenteraden van de andere 7 gemeenten in Noord-Limburg nemen over deze visie een besluit. Daarmee komt een unieke samenwerking tot stand, waarin de 8 gemeenten rondom het hoofdthema ‘Gezondheid’ diverse projecten en activiteiten zullen inbrengen. Ook de provincie Limburg en de Rijksoverheid dragen financieel aan de samenwerking bij.

Nog niet zo lang geleden werd gezondheid als een vanzelfsprekendheid gezien. In een paar maanden tijd is de wereld, en daarmee ook onze gemeente door de Coronacrisis echter totaal veranderd. ‘Het wordt nooit meer zoals het was’, is een veelgehoorde kreet. Niemand heeft het antwoord nog, maar het is duidelijk dat we voor enorme uitdagingen staan. Tijdens deze crisis, maar zeker ook daarna. De samenwerking die we als gemeenten aangaan, biedt ons ook houvast.

Meer dan ooit zullen we moeten samenwerken over de eigen gemeentegrenzen heen. De Regiovisie is nu nog maar een document, maar moet tot leven gebracht worden met concrete plannen. Wellicht kunnen we sneller zaken realiseren. Of biedt de samenwerking extra middelen om een project breder uit te voeren. Maar we zullen ook keuzes moeten maken. Zeker in deze tijd.

Als CDA hebben we het college van B&W opgeroepen om de samenwerking zo snel mogelijk te starten en te proberen op korte termijn de eerste resultaten te boeken. Samen kunnen we méér en komen we deze moeilijke tijd ook weer te boven!

Henk Weijs,

CDA Horst aan de Maas