Vorige week is in de raad een motie aangenomen waarin het college wordt opgeroepen met de stakeholders actief te lobbyen en de financiële mogelijkheden te verkennen voor realisatie van Station Grubbenvorst-Greenport-Venlo waarbij het college verzocht is met een voorstel naar de raad te komen voor het vormen van een financiële reserve van maximaal € 500.000 .

Sinds de stekker uit dit project is getrokken is het belang van dit station eigenlijk alleen maar toegenomen.

Daar waar eerst de directie van Greenport zich niet uitsprak over wel/geen station, predikt men vandaag de dag (terecht) op diverse platforms dat dit station een grote bijdrage zou leveren aan de ontsluiting van Greenport en het een gemiste kans is. Ook vanuit Freshpark komen positieve geluiden over nut en noodzaak van station GGV. Het succes van Greenport, De Brightlands Campus en alle nieuwe en toekomstige ontwikkelingen bevestigen deze nut en noodzaak.

De ontsluiting van Grubbenvorst (Lottum/Broekhuizen/Broekhuizenvorst) komt in gevaar met de toename van studenten, werknemers en arbeidsmigranten die zich in dit gebied mobiel verplaatsen. Zie ook de oproep van ondernemers om de A67 te verbreden.  De komst van een station zou ook andere meer logische en meer gevraagde busverbindingen mogelijk moeten kunnen maken.

Als je een duurzame mobiliteitsvisie op dit hele gebied zou maken zou je als vanzelf een station intekenen. Kortom : Gemeente, Regio, Provincie, Ondernemers en andere Stakeholders: Sla de handen ineen en ga op zoek naar middelen om Station GGV zo snel mogelijk te realiseren.

Dat getuigt pas van toekomstvisie!

Voor ons als CDA is dit alles zeker nog geen gepasseerd Station.

John Jenniskens

CDA Horst aan de Maas