Laat ons eerlijk zijn, “Hou vol” klinkt mooi, maar hoe langer deze onzekerheid duurt, hoe meer stress we ervaren. Dat is niet raar. We kunnen er stoer over doen, maar iedereen die op een gegeven moment zijn inkomstenbronnen ziet opdrogen, zal angstig worden en daarmee zijn stresshormonen omhoog zien gaan. Langdurige stress heeft enorme gevolgen voor je immuunsysteem, dan zal dit systeem juist extra goed en hard moeten werken. Daarom hebben we, naast de maatregelen van de overheid, met elkaar de verantwoordelijkheid om te doen wat we kunnen, om zelf goed met deze stress om te gaan. Zoals goed eten en slapen en voldoende te bewegen. Het is niet jouw probleem, het is ons probleem.

Ook heel belangrijk is dat we nu tijd nemen voor zelfreflectie. Juist de komende weken moeten we eens goed nadenken over ons antwoord op dit soort gebeurtenissen, de discussies en voorbarige conclusies die getrokken worden, de emoties en het onbegrip, de rellende jongeren, de rol van de overheid, hoe onze gezondheidszorg gereageerd heeft, of aan welke doelgroep we het vaccin het eerst geven, en ga zo nog maar even door. Dit is een periode die naast alle ellende en onzekerheid ook heel veel moois gaat brengen en waar we nog veel van gaan leren. Maar bovenal hoop ik dat we er als mensheid wat nederiger van worden….. we zijn er bijna, hou vol!

Patrick Bierens
CDA - Horst aan de Maas