Op 30 maart ben ik geïnstalleerd in de gemeenteraad.  Eén van de drie nieuwe gezichten in onze fractie en met 26 lentes een van de jongste leden van de nieuwe raad.

Mijn eerste bijdrage wil ik wijden aan drie inwoners van onze gemeente die zich rond hun 26e met iets anders bezig hielden: het verzet. Samen met mijn vriendin Inge woon ik aan de Toon Reijndersstraat in Broekhuizenvorst. ‘Onze’ straat is vernoemd naar verzetsstrijder Toon Reijnders. Zo zijn ook de Sef van Megenlaan in Broekhuizen en de Toon Peetersstraat in Broekhuizenvorst vernoemd naar verzetshelden uit de Tweede Wereldoorlog.

Hun namen zijn daarmee blijvend aanwezig in ons straatbeeld. Maar op een straatnaambord kun je geen levensverhaal kwijt. Daarom staan we deze week, de week van 4 en 5 mei, op veel plekken in Horst aan de Maas stil bij het verhaal van verzetsstrijders en oorlogsslachtoffers zoals Toon, Toon en Sef.

Toon Peeters en Sef van Megen hebben uiteindelijk de hoogste prijs betaald voor hun moed. Toon Reijnders mocht wel oud worden en is altijd bescheiden gebleven over zijn verzetsdaden. Door de vrijwillige inzet van alle heemkundeverenigingen, historische kringen en overige (amateur-) historici in onze gemeente, blijven de verhalen over hun daden bewaard en levend. Juist nu de vrijheid elders in Europa onder druk straat, hebben we de blijvende taak om te luisteren, te vertellen en te herdenken.

Roel van Leendert