In 2016 heeft de raad het masterplan wonen vastgesteld. Eén van de speerpunten hierin was de herziening van stimuleringsmaatregelen om zo in de toekomst te komen tot meer courante en duurzame woningen. Woningen die bovendien aansluiten bij de bevolkingsopbouw. Dit sluit aan bij twee belangrijke punten voor het CDA, namelijk een passende woningvoorraad en duurzaamheid.

Waar we eerder hebben ingezet op stimulering van nieuwbouw, kijken we nu vnl. naar het stimuleren van verduurzaming. Hiermee hopen we te bereiken dat we niet meer woningen toevoegen maar dat we de kwaliteit van de bestaande woningen verhogen. Immers ook in Horst aan de Maas krijgen we te maken met krimp. Daarnaast is het belangrijk dat het aanbod van woningen aansluit bij de vraag. Door het stimuleren van bijvoorbeeld levensloopbestendigheid houden we rekening met de vergrijzing en de woningbehoeften die dat met zich meebrengt.

Ook zetten we in op het stimuleren van gasloze woningen. Hiermee willen we de woningvoorraad in Horst aan de Maas verder verduurzamen. Naast de genoemde maatregelen voor koopwoningen is ook de huurmarkt van groot belang. Nog steeds bereiken ons signalen dat het moeilijk is om snel een (passende) huurwoning te vinden. Daarom willen we ook inzetten op het stimuleren van tijdelijke huurwoningen. Hiermee kunnen we een piek in de vraag opvangen terwijl we door de tijdelijkheid tevens inspelen op de verwachtte toekomstige afname naar woningen. Dus inzet op passend, inzet op duurzaam en inzet op huur voor een toekomstbestendige woningmarkt in Horst aan de Maas.

Marcel Beelen