Jongeren hebben het op dit moment erg moeilijk met corona en de gevolgen daarvan zoals de verminderde sociale contacten door het thuiszitten. Toch wacht ons een groot probleem voor deze leeftijdsgroep wanneer de coronacrisis eindelijk voorbij is. De jongeren in Horst aan de Maas hebben (vrijwel) geen uitgaansgelegenheden. Door het verdwijnen van ‘De Lange’ is er bijna niks meer en zijn ze aangewezen op plekken bij mensen thuis, zoals een keet, of op hangplekken. Dit brengt natuurlijk wat meer risico’s met zich mee aangezien dit lastiger te controleren is terwijl dat bij een uitgaansgelegenheid makkelijker is. Vroeger waren er verschillende plekken in Horst aan de Maas waar voor elke leeftijdsgroep wat te doen was, terwijl dit nu (bijna) allemaal verdwenen is. Jongeren moeten ergens heen kunnen om andere mensen te ontmoeten en plezier te hebben. Hier zou een oplossing voor moeten komen. De vraag is hoe en van wie moet die oplossing komen ?

Het is te makkelijk om dit bij de Gemeente weg te leggen. Juist jongeren weten zelf wat de eventuele oplossingen zijn. Hierbij dan ook de oproep aan alle jongeren uit Horst aan de Maas om zich te melden als jullie ideeën hebben. Ik wil die graag samen met jullie bespreken en kijken wat er te realiseren is. Alleen van onderop kan ook hier de juiste oplossing worden gevonden.

Ik wil me daar graag sterk voor maken.

Wij zijn de toekomst en ook wij moeten de kans krijgen om ons te ontwikkelen en te genieten van onze jeugd, vooral na deze periode van crisis en vooral hier in Horst aan de Maas.

Laten we dit vooral GEWOON SAMEN DOEN!

Jarno Cox

Burgerraadslid