Het gaat goed met de economie in Nederland. Ook in onze gemeente. Het werkloosheidspercentage in Horst aan de Maas is zelfs flink lager dan het landelijk gemiddelde. Maar is dat een reden om tevreden achterover te leunen? Zeker niet! Er zijn nog genoeg zorgpunten en uitdagingen.

Zo sluit het arbeidspotentieel in een aantal sectoren niet aan bij de behoefte. Er zijn veel te weinig technisch geschoolde mensen voor de bouw en de maakindustrie.  In de zorg eenzelfde beeld. Daarnaast zijn er ook nog steeds te veel mensen die langs de kant staan en graag mee willen doen op de arbeidsmarkt.

Het CDA wil dat het college in Horst aan de Maas een economisch beleid voert dat bijdraagt aan oplossingen voor deze problematiek. Daarnaast ijvert de CDA-fractie al geruime tijd om de werving van nieuwe bedrijven in onze regio, m.n. in Greenport Venlo, meer aan te laten sluiten bij het DNA van onze regio. Samen met de andere fracties in de gemeenteraad hebben we zelfs een werkgroep opgezet om meer invloed uit te kunnen oefenen. Voor het grondbedrijf van Greenport Venlo is het blijkbaar heel verleidelijk om alle beschikbare grond snel uit te geven aan grote internationale logistieke bedrijven. Maar is het binnen halen van hele eenzijdige bedrijvigheid wel toekomstbestendig? Moeten we niet veel meer ‘kwalitatief’ acquireren? Bedrijven die de MKB-structuur, veelal familiebedrijven in de agribusiness en in de maakindustrie versterken. Gelukkig ontwikkelt de Campus Greenport Venlo zich positief. Dat biedt kansen. Binnenkort gaat de werkgroep het gesprek aan met het acquisitieteam van Greenport Venlo. Genoeg te doen dus!

Henk Weijs

CDA Horst aan de Maas